Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Oana Pellea și valorile

Zoom Oana Pellea și valorile

Am auzit foarte recent de Oana Pellea. Știu, mulți or să spună că sînt incult. Că nu o ard retrograd cu arta, să mă duc la teatru. După care să ascult patefonul la lumina lumînării, pentru că adevărata valoare stă, aparent, în a face lucrurile ca pe vremuri. Poate sînt un filistin, dar teatrul mi se pare inutil. Dacă ai o poveste bună, filmeaz-o frumos și lasă-mă să o văd de la mine din sufragerie. Cu exterioare și personaje de fundal. Nu mi se pare că, dacă sînt în aceeași cameră cu actorul, cumva sînt mai aproape de mesaj. Și nici nu vreau să îmi fac programare la o anume oră ca să văd ceva și să sper că n-a răgușit actorul principal sau – dacă e Beligan – că n-a răposat între timp. Îmi plac filmele și antibioticele și toată tehnologia asta de la secolul XIX încoace. Hai să o folosim în artă.

Astea fiind zise, să știți că nici de Amza Pellea nu sînt impresionat. Mare actor, în epoca aia de troglodiți prostiți de foame și închiși în griul comunist. Păi, atunci, dacă învîrteai o farfurie pe nas, erai artist național. Nu exista concurență sau termen de comparație. Făcea Nicolaescu un film de vitejie și era cel mai tare film pe care l-a văzut toată lumea. Pentru că era singurul film pe care l-a văzut toată lumea. Sigur, oamenii care au prins vremurile alea au nostalgii cu filmele vremii. Dar și un țăran are nostalgii cu stîlpul din dealul satului, unde s-a îmbătat prima oară. Avea și bec. Dar asta nu-l face, obiectiv, altceva decît un stîlp. N-ai cum să te uiți la Turnul Eiffel și să zici: „Da, aveam și noi unul în sat, dar era mai subțire și cu bec în vîrf. Îi spuneam stîlp”. Cam asta e cinematografia românească comunistă. O mizerie fără valoare care va muri odată cu amintirile și nostalgia ultimului boșorog. Distracție mică, de închisoare. Mai bună decît nimic și atît.

Dar să ne întoarcem la Oana Pellea și la părerea mea de incult. Fața ei e pe toate gardurile. O caut pe Wikipedia, trei roluri pîrlite. Mă uit pe Facebook, vorbește numai de taică-su. Încă mai e cărată de trena lui de valoare a neamului, deși omul a murit de 30 de ani. În fiecare an mor mii de oameni care s-au distrat la un film cu Amza Pellea și nu se naște nici unul. Și cu toate astea, tipa ține să ne amintească, în caz că uităm de unde-i vine valoarea, că e fiica lui tac-su. Să nu credem că a apărut ea la televizor așa, de nicăieri. Cu fața aia de veveriță cu progeria. Să clefăie proteza în povești de tinerețe. Să auzim noi cum i se scurge saliva prin spatele plăcii în cuvinte. Să ne vîndă minute la telefonul mobil de parcă ar fi o lecție de viață. Adevărata valoare stă în lucrurile simple. Spre exemplu, valoarea ei stă în simplul fapt că Amza Pellea a făcut sex cu mă-sa.




14 comentarii

  1. #1

    Nu trebuie sa fii in avangarda ca sa fii valoros… :)) De multe ori curentele „avangardei”, cum place lumii sa spuna, nu o sa ramana consemnate istoric. Alteori, da! Dar nu e o conditie obligatorie…

  2. #2

    Cand vad atatia prosti sarind de cur in sus la asa zisa insulta constat ca uneori omul nu coboara din maimuta ci uneori urca 😉

  3. #3

    Nimic nu e mai urat ca un actor care e actor pentru ca tac’su a fost actor. La fel si un medic pentru ca tac’su a fost medic. La fel si un electrician pentru ca tac’su a fost electrician. E urat si trist sa vedem cum fi’su nu are personalitatea suficient de puternica sa faca altceva. Este totusi o trasatura de grup a romanilor. Nu avem personalitatea destul de puternica pentru a face altceva. E urat si trist ca suntem incontinuare influentati de ce a fost inainte… bla, bla, bla… Cat despre Oana Pellea, nici nu stiam ca exista, da’ daca duduia nu dorea sa folosesca numele lu’ tac’su de ce inca o mai cheama Pellea? Cat despre articol: Excelent!!!! Cei care vorbesc de bine despre mostenirea culturala din Romania au standaredele mult prea jos sau nu au reusit inca sa inteleaga ce este defapt aceasta mostenire a Romaniei.

  4. #4

    Bine le mai zice domne Radu. E a nustiu cata oara cand scrie kestii pe care le gandesc si io. Ce cauta baba asta care traieste numa cu idei, sentimente si basini intr-o reclama la cosmote?

  5. #5

    Articolul este excelent, ca de obicei. Oana Pelea a avut ghinionul de a incerca sa vanda minute de telefonie in fata unui autor cu mult simt al ridicolului, si asta este viata merge mai departe. Poate ca Oana pelea nu este cea mai oribila pseudoelita, poate ca Arsinel, Hagi, Nadia Comaneci, Ilie Nastase, Gabriel Liiceanu ar fi meritat un aricol inaintea Oanei Pelea insa sper ca si lor le va veni randul. Romania are nevoie de Radu Alexandru poate de cat mai multi pentru ca altfel nonvalori se vor prezenta la nesfarsit ca elite. Excelenta punctare a teatrului autohton, unde intr-o atmosfera saracacioasa niste actori prost machiati, racnesc fals niste replici expirate. Valoarea de socializare a acestei forme de arta, merita mai mult efort, talent si competenta tehnica dar din nefericire scoala de arta romaneasca cloneaza non valori pe banda rulanta inlaturand orice necesar progeres. In epoca in care exista sisteme wireless de amplificare a sunetului , de ce trebuie sa falseze un zbierator pe scena?

  6. #6

    Ma duc sa-mi spal masina.

  7. #7

    daca nu mergi la teatru si nu prea stii ce face doamna respectiva, cum poti afirma ca este o nulitate care se foloseste de numele tatalui? nu vezi nici o contradictie aici?
    oricum, ca ai fi preferat sa vezi propriile modele pe toate gardurile si ca nu mergi la teatru este ok.
    dar “fata de veverita cu progeria”…. ? cat de stupid si infantil!
    eu cred ca ori ai tinut mortis sa te folosesti de numele propriului tau tata, sa il faci de ras.
    cel mai mare succes al tau :))

  8. #8

    Bravo omule! In sfarsit are cineva curajul sa isi spuna punctul de vedere pe fata. Am vazut-o ultima oara pe Oana pellea in ‘Buzunarul cu paine’ la teatrul Metropolis. A jucat slab. Am vazut-o si in film, film strain: I Really Hate My Job. Nimic special. Poate ca este un om deosebit dar ca actrita este mediocra.

  9. #9

    noroc, hic..traiasca tovarasul mihai viteazul !

  10. #10

    Cat timp vom avea tineri cu simtul rificolului, capabili sa se ia in balon chiar si pe ei insisi, suntem salvati. ‘Telectualul plin de importanta misiunii e periculos, te trece strada cu forta.

  11. #11

    Daca pasea pe scena si facea reclama acolo, in fata celor care au venit la spectacol poate si pt. ca o cunosc pe actrita atunci putem vorbi de faptul ca is foloseste propriul nume.
    Reclama a fost insa difuzata la nivel national. Grupul tinta sunt spectatori dintre care ma intreb cati promille au auzit inainte de O.P. insa nu trebuie sa ma intreb nici eu si n-au facut-o nici producatorii spotului comercial catora le este cunoscut numele de A.P.
    Deci da, absolut clar s-a folosit de numele tatalui sau. Asta nu are nimic de a face cu realizarile ei (cate si de ce calitate or fi fost ele) in meseria aleasa, pur si simplu nu despre asta este vorba aici.

  12. #12

    Excelent articol !

  13. #13

    Articolul o descrie foarte bine pe “actrita”. Inafara de calitatea de fiica lui Amza Pelea, mai are o calitate, aceea de “iubitor de animale”. Nu o cred in stare de mai mult, oricine in locul ei era mai departe.

  14. #14

    Hm,ce sa zic…poate n-are bani de paine mai Radule,nu exclude posibilitatea asta!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Editoriale
  • Iubire – număr de tramvai

    21 septembrie 2021

    Mai ştii cum te strigam pe-atunci, icoană cu picioare lungi. Şi-acum, scîrbită de păcat, icoana e la reşapat şi-i întrevăd piciorul gol numai la raze şi nămol, numai la coadă […]

  • Luzerman și Muclesman

    21 septembrie 2021

    Chiloții roșii de supererou picat la treaptă și băut la volan au fost tricotați cu încăpățînată trudă de #echipacîștigătoare, în atelierele amenajate la Cotroceni. Pelerina, lucrată în dublă cusătură – […]

  • Tupeistul târșelos

    21 septembrie 2021

    E plină lumea de câini de dimensiuni mici. Sunt dulci, simpatici și extrem de adaptați modului de a trăi al contemporaneității. În lumea în care apartamentele de lux vândute de […]

  • Oda lui Iliescu la moartea lui Ion Caramitru

    14 septembrie 2021

    Țară cu domnitori fugiți de-acasă și regi ținuți în lesă de dudui. Ce multe neamuri stau cu noi la masă, bat clopote de aur în gutui. Degeaba-l așteptăm pe Caramitru, […]

  • Avem creștere big time

    14 septembrie 2021

    Așa cum piticii au obsesia creșterii, mediocrii sînt bîntuiți de triumfalism. Iar cînd toate astea se adună în aceeași făptură, apare efectul Cîțu: un succes paralel cu realitatea, în care […]

Ultimele articole
Editoriale
  • Iubire – număr de tramvai

    21 septembrie 2021

    Mai ştii cum te strigam pe-atunci, icoană cu picioare lungi. Şi-acum, scîrbită de păcat, icoana e la reşapat şi-i întrevăd piciorul gol numai la raze şi nămol, numai la coadă […]

  • Luzerman și Muclesman

    21 septembrie 2021

    Chiloții roșii de supererou picat la treaptă și băut la volan au fost tricotați cu încăpățînată trudă de #echipacîștigătoare, în atelierele amenajate la Cotroceni. Pelerina, lucrată în dublă cusătură – […]

  • Tupeistul târșelos

    21 septembrie 2021

    E plină lumea de câini de dimensiuni mici. Sunt dulci, simpatici și extrem de adaptați modului de a trăi al contemporaneității. În lumea în care apartamentele de lux vândute de […]

  • Oda lui Iliescu la moartea lui Ion Caramitru

    14 septembrie 2021

    Țară cu domnitori fugiți de-acasă și regi ținuți în lesă de dudui. Ce multe neamuri stau cu noi la masă, bat clopote de aur în gutui. Degeaba-l așteptăm pe Caramitru, […]

  • Avem creștere big time

    14 septembrie 2021

    Așa cum piticii au obsesia creșterii, mediocrii sînt bîntuiți de triumfalism. Iar cînd toate astea se adună în aceeași făptură, apare efectul Cîțu: un succes paralel cu realitatea, în care […]

  • Elita noastră la Paris învață

    14 septembrie 2021

    Pe la începutul verii lui 2005, pe când ocupa, nu pentru multă vreme, funcția de ministru al Culturii, Mona Muscă deschidea o expoziție de pictură franceză, în fața unor înalte […]