► Cînd auziți de Podgoria Cotești, firesc, gîndul vă duce la o suprafață cultivată cu viță-de-vie, la struguri, vin și, implicit, la chefuri interminabile cu prietenii. În principiu este corect cum gîndiți, dar de această dată n-ați nimerit. Textul acesta nu este nici despre șprițuri și nici despre șprițari, ci despre drumari, afaceri cu statul, baronul PSD Marian Oprișan și dosare penale.
Podgoria Cotești la care ne referim astăzi este o firmă de construcții, care se ocupă de reabilitarea drumurilor, abonată la bugetul Consiliului Județean Vrancea, condus de baronul Marian Oprișan, între două sejururi în București.
În 2010, patronul firmei, Vasile Bută, a fost trimis în judecată de DNA, fiind acuzat că a întocmit în fals situații, a emis și a încasat facturi în valoare de aproape 600.000 de lei, de la instituția condusă de baronul Oprișan, pentru lucrări executate doar pe hîrtie.
Dosarul din instanță nu a împiedicat Consiliul Județean Vrancea să atribuie firmei Podgoria Cotești, zilele acestea, un alt contract din bani publici. Este vorba de pietruirea a 32,4 kilometri de drumuri județene pentru suma de 1,364 milioane de lei, adică, la un calcul simplu, aproximativ 42.000 de lei pe kilometru. Un preț destul de mare, dacă luăm în calcul că metrul cub de balast costă până în 35 de lei.
Însă pe moșia sa, cu banii publici de la bugetul județului său, ori de cîte ori vrea mușchii lui, un baron ca Marian Oprișan își permite să fie generos cu cei care, asemenea lui, sînt judecați după ce au trecut printr-o anchetă DNA.
► Un primar gospodar ar avea foarte multe lucruri bune de făcut în comuna Sagna, județul Neamț, dat fiind că în localitate nu există canalizare, alimentare cu apă și nici căi de acces care să poată fi numite drumuri. Pentru Gheorghe Iacob, însă, aflat la al cincilea mandat, căruia sintagma „primar gospodar“ nu-i mai produce nici măcar un fior în talpă, acestea sînt investiții mărunte, ce nu merită atenție.
Drept care a hotărît să investească banii comunei în ceva care să facă din Sagna o localitate cunoscută în lumea întreagă, așa cum a devenit Parisul datorită Turnului Eiffel sau New York-ul mulțumită Statuii Libertății. Astfel, la Sagna se va construi o minunăție de pistă pentru biciclete, în satul Luțca, ce se va întinde pe o lungime de 4,7 kilometri.
Investiția va costa aproximativ 200.000 de euro și va fi finanțată din fonduri europene, prin intermediul Grupului de Acțiune Local „Podișul de nord al Bîrladului“, din care face parte comuna.
Și chiar dacă mare parte din localnici strîmbă din nas, considerînd că cei 200.000 de euro ar fi fost mai bine cheltuiți pentru finalizarea lucrărilor de canalizare, primarul Ghiță Iacob a rămas neclintit.
Vor vedea cîrcotașii ce înseamnă un vizionar, peste o sută de ani, cînd milioane de bicicliști din lumea întreagă se vor înghesui pe pista de la Sagna.