Luna Cadourilor a anului care tocmai se încheie aduce și niște premii de excelență, de pus sub bradul cîtorva instituții și companii care s-au remarcat în mod deosebit în anul turistic 2023. Negativ, prin incompetență, neglijență sau dezinteres.
Marele trofeu Varza de Aur se atribuie direct, fără licitație, Ministerului Transporturilor, pentru drumurile aproape permanent blocate de pe Valea Prahovei. Diverșii miniștri care s-au perindat pe la șefia infrastructurii rutiere se tot laudă cu mia de kilometri de autostradă (pe care chinezii o fac, dacă vor, în cîteva luni), uitînd că, de peste treizeci de ani, nu s-a găsit absolut nici o soluție ca bucureștenii care vor să se ducă la Brașov, pe DN 1, să nu mai petreacă o jumătate de week-end în mașină. Românii par să se fi resemnat cu situația – e o fatalitate, ca moartea, plata taxelor/impozitelor și alegerile cîștigate de demagogi –, dar turiștii străini sînt în continuare siderați că trebuie să admire țara asta fascinantă cu fabuloasa viteză de 5-7 kilometri pe oră. De parcă nu era suficient că, de pe la Comarnic, pe anumite porțiuni, poți să cobori liniștit de la volan și să mergi la pas pe lîngă coloană, în toamnă lucrările de reparație de la podul de la intrarea în Predeal dinspre Azuga, pe care s-a circulat alternativ, pe o singură bandă, au contribuit la stabilirea unui nou record mondial de deplasare pe patru roți în întreaga lume civilizată: vreo nouă ore de la București la Poiana Brașov, o distanță de doar 170 și ceva de kilometri. E, indiscutabil, o adevărată performanță, să te întorci înapoi la standardele de viteză de la sfîrșitul secolului al XIX-lea, cînd, cu o trăsură cu doi cai buni, ajungeai la Brașov cam tot atît de repede ca și acum.
Varza de Argint pentru întreaga (non)activitate din 2023 se acordă defunctului Minister al Turismului, actualmente o structură de personal cu aceiași funcționari mediocri și ineficienți arondată pe la Economie. Conform graficului stabilit în 2022, pînă la sfîrșitul acestui an trebuia să fie create OMD-urile (Organizațiile de Management al Destinației) regionale, astfel încît să poată fi constituit și OMD-ul național, cel care ar urma să rezolve problemele majore și stringente ale domeniului, în special cea a promovării externe. Nu se aude însă nimic dinspre profesioniștii care conduc turismul românesc pentru impulsionarea implementării proiectului: zero inițiativă, zero implicare, zero comunicare. Dacă, pe timpul lui Cadariu, măcar mai existau apariții publice ale ministrului, comunicate de presă sau informări pe grupul de WhatsApp cu jurnaliștii, acum e liniște totală, nu se întîmplă absolut nimic, zici c-au plecat cu toții în vacanță.
Cîte o Varză de Bronz însoțită de felicitări aterizează, cu aplauze, punctual, la toate companiile aeriene, care, în convalescența post-pandemică, și-au updatat corespunzător și serviciile. Orarele de zbor sînt aproximative, pentru întîrzieri și anulări de curse nu mai oferă nimeni scuze sau despăgubiri, stai cu orele în aeroport fără să te bage cineva în seamă, deși prețul biletelor a urcat spre altitudini nesimțite. Aparent, ăsta-i noul normal al activității aviației comerciale de pasageri. În timp ce se pregătesc zboruri de linie spre Marte, o amărîtă de deplasare în concediu la greci sau la italieni durează de parcă ai pleca pe Lună.
O Varză cu totul specială, din plastic, cu panglică tricoloră, se decernează Primăriei din Predeal, cea mai tristă stațiune din țară. Fosta gazdă a Serbărilor Zăpezii cu mii de oameni pe schiuri și în hoteluri e acum un orășel părăsit, fără turiști, cu trotuare sparte, clădiri abandonate și anunțuri „De vînzare” pe toate gardurile. De cînd zăpada a devenit o amintire și pe la munte, nu mai e nimic de văzut sau făcut în Predeal, cimitirul turismului montan românesc în care vin să fie îngropate toate proiectele de pîrtii de la Udrea încoace. Spre deosebire de vecinii din Sinaia sau Bușteni, care și-au reorientat cu succes oferta turistică, sprijiniți și de administrația locală, Predealul a rămas încremenit în ignoranță și nepăsare.
Acum, c-am distribuit și varza sarmalelor de sărbători, tot ce mai putem face e doar să sperăm că, în 2024, nu va mai fi cazul să acordăm asemenea distincții. La mulți ani cu sănătate și călătorii frumoase, stimați cititori!
„…mia de kilometri de autostradă (pe care chinezii o fac, dacă vor, în cîteva luni),…”
Pentru cine-si mai aduce aminte, pe vremea „ciumei rosii”, prin 2019, comunista Dancila semnase un PPP cu chinezii pentru autostrada Pl. – Bv. Capitalistu’ Orban ( cel bun) care a inlocuit-o, s-a sters cu el…Si i-a gonit pe chinezi, sa -si vada – la ei acasa- de constructia celei de-a treisutamie de km. de a.s. proprii.
Dureros de adevarat