Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Scepticismul și entuziasmul „la cald“ al criticului tînăr

Zoom Scepticismul și entuziasmul „la cald“ al criticului tînăr

Sînt două decenii de cînd citesc cu mare interes și cu multă plăcere ce scrie Alex Goldiș în critică, teorie și istorie literară, încît am reluat cap-coadă, cu nostalgie, articolele lui de critică literară adunate în ZOOM IN / ZOOM OUT. Goldiș refuză de la bun început să oficieze în critică, spre deosebire de „autoritățile“ șaizeciste ale genului, sau să disece de sus literatura, aidoma chirurgilor de la medico-legal. Scrie pe un ton firesc, în care fac casă bună seriozitatea și ironia, bine drămuite. Analiza textelor, vie, funcționează excelent (mi-a plăcut mai ales analiza poeziei Angelei Marinescu!), iar portretele morale ale autorilor despre care scrie criticul sînt cît se poate de plauzibile și, cum se zicea pe vremuri, se țin minte. De-o pildă, portretul lui Adrian Marino ca memorialist și critic de întîmpinare. „Un om care poate afirma că «Aveam totdeauna dreptate, dar cădeam mereu în gol, total neadaptat mediului literar dominant» nu aplică nici propriei opere, nici propriei persoane, criteriile draconice cu care măsoară conduita celorlalți. Cînd sînt recunoscute deschis, defectele lui Adrian Marino sînt… hipercorectitudini. Personajul din Viața unui om singur e ori prea principial, ori prea idealist, ori prea nonconformist, însă are enormul ghinion de a trăi permanent într-un «mediu ostil». Chiar mizantropia și singurătatea, stîngăcia socială de care face atîta caz, nu sînt decît sinonime cochete pentru incoruptibilitatea morală a scriitorului. (…) Raportarea emfatică la sine are două consecințe contrare: pe de o parte, ea conservă întreaga autenticitate a personajului – Marino trece, orice s-ar zice, peste falsele politețuri ale celor care se plasează întotdeauna pe locul doi, proclamîndu-și verde în față valoarea. (…) Pe de altă parte, această atitudine nu poate să nu inducă impresia că harta ideilor culturale ale criticului corespunde fără rest cu harta relațiilor sale interpersonale.“ Cine a citit Viața unui om singur sau l-a cunoscut pe Adrian Marino e, presupun, de acord cu observațiile lui A.G.

Spre deosebire de criticii care dau de pămînt cu „fracturismul“ și cu poezia lui Marius Ianuș sau de cei care-i iau cu o mînă ce-i dau cu alta, Goldiș le cercetează cu atenție și fără să cadă în capcanele pe care Ianuș le întinde provocator cititorilor. Tînărul critic e de părere că „departe de a fi un simplu versificator al revoltei și un iscusit epigramist al înjurăturilor, Marius Ianuș era, încă din primul volum, un poet de viziune, care nu poate fi explicat eficient prin referința exclusivă la gesturile sale iconoclaste“. Apoi A.G. își argumentează calm și precis convingerea despre vizionarismul sictiritului autor. Deși Ianuș m-a iritat de multe ori cu fracturismele lui, nu pot să nu-i dau dreptate lui Goldiș pe partea cu vizionarismul poetului care a trecut la ale credinței, cu tot cu viziunea lui, iconoclastă la greu.

A.G. nu-și face iluzii asupra pretenției critice de „obiectivitate“. Crede într-o subiectivitate onestă și lipsită de agenda politichiei literare, care îl dezgustă. La fel cum îl irită judecățile critice pe necitite, cu care îl prinde, printre alții, pe N. Manolescu în Istoria sa critică. Lăudînd ceea ce e de lăudat în Istoria acestuia, Goldiș îi semnalează superficialitățile, inexactitățile și neglijențele, demonstrează că întreprinderea lui N.M. e, de fapt, „a-critică“ și încheie cu părere de rău: „Manolescu rămîne doar cronicarul numărul unu al literaturii postbelice, nu și istoricul ei literar gata s-o consacre definitiv“.

Cum Alex Goldiș nu înghite nici critica „de cumetrie“ sau a alianțelor tactice, le semnalează scăderile și criticilor tineri pe care-i elogiază. O face însă fără morgă și fără mai ales să dea de înțeles cititorului că el ar fi marele evaluator, criticul cu „C“ mare. Dar, nici vorbă, Goldiș e (mai bine zis „era“, fiindcă, din păcate, nu mai scrie critică de întîmpinare) unul dintre cei mai importanți critici literari din noua generație.

Alex Goldiș, ZOOM IN / ZOOM OUT. Lecturi de critică și literatură contemporană, Editura Casa Cărții de Știință, 2023.

Citeşte mai multe despre:

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Poziții deschise la Construcții Erbașu


Istorii corecte politic
Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Vacile

    1 octombrie 2024

    Aceste vaci aduse din Olanda cu avionul sînt mîndria ținutului nostrum vă jur șapte țigani angajaţi să le cînte-n surdină stau ascunși în coceni pînă seara îngrijitorii sughiță sub dușuri […]

  • Infecți de serviciu

    30 septembrie 2024

    Din măgarul german a rămas azi o potaie. Din răget, a rămas un schelălăit. Lăsat din brațe, Iohannis se gudură pe lîngă fosta lui umbră. Lucrurile au luat-o razna, iar […]

  • Descoperirea operei

    24 septembrie 2024

    Multă vreme am crezut că poezia doarme sub aripa cocostîrcului sau că va trebui să scurm după ea prin păduri, dar ca un profet izgonit din pustiu de gîlgîitul sondelor […]

  • Un caz grav de abuz neraportat la Poliție

    23 septembrie 2024

    PNL trăiește drama studentelor abuzate de Bulai, căci Iohannis presează partidul cu cereri pornografice. Îi cheamă pe lideri noaptea la Cotroceni și îi forțează să se dezbrace de morală. „Scoate-ți-vă […]

  • Atentator de provincie

    17 septembrie 2024

    Lîngă oftatul gării, bodega-i cu noroc, pisica iar se freacă de scaun şi ia foc, vioara taie capul ţiganului coclit, nu strănuta că zboară toţi fluturii din zid. Azi o […]

Iubitori de arta