Până pe 20 decembrie 2013 ar trebui să se inaugureze tronsonul 4 al autostrăzii Sibiu-Orăștie, în lungime de 16,2 kilometri, cuprins între centura ocolitoare a Sibiului și Săliște. De altfel, firmele constructoare ale acestui tronson au și dat, la sfârșitul săptămânii trecute, o petrecere pentru angajați, chiar pe autostradă, în tunelul de la Săcel. 400 de angajați ai firmelor Astaldi, Euro Construct și Astalrom au petrecut cu cârnați la grătar, sucuri, bere și prăjiturele. Astfel, constructorii au marcat finalizarea lucrărilor alături de oamenii care au trudit din greu, căci până la data inaugurării nu mai era mare lucru de făcut, cu excepția unor lucrări care “țin de curățarea zonei”, cum frumos declara presei Sorin Scarlat, unul dintre responsabilii din cadrul asocierii amintite.
Tronsonul 4 al autostrăzii cu pricina a costat, în urma licitației organizate în 2010, 601.201.016 lei cu tot cu TVA. Adică un mizilic de 138.207.130 de euro, la cursul din 2011, când a fost atribuit contractul. Puțin peste opt milioane și jumătate de euro pe kilometru.
Problema, însă, este că respectivul contract a fost semnat pe vremea odioasei guvernări PDL. Păi, se poate? Inaugurăm ceva semnat pe vremea lui Boc? Inaugurăm, ce Dumnezeu să facem, căci asta este soarta grea a politicianului, să preia din mers moștenirile grele ale predecesorilor, mai ales dacă dau bine în poză. Mai nasol, însă, e că doar tăierea unei panglici, chiar dacă face bine la publicitate, nu ajută prea mult trezoreria partidului. Or asta este dezastruos în apropierea marii bătălii pentru președinția României. Și pentru că autostradă și dezastru financiar nu sunt cuvinte care să meargă bine împreună, pe data de 10 decembrie 2013, cu nouă-zece zile înainte de inaugurarea bucății de autostradă, CNADNR și asocierea condusă de Astaldi au semnat un act adițional la contractul inițial (actul adițional nr. 3) prin care mai primeau 56.957.141 de lei (12.801.604 de euro) cu tot cu TVA pentru terminarea tronsonului 4 al autostrăzii. Adică încă 790.000 de euro pe kilometru.
Cum pe 14 decembrie autostrada era gata și mai era de făcut doar curățenie, putem spune că banii dați în plus de CNADNR sunt pentru curățenie și petrecerea din tunel, care n-or fi fost prinse în contractul inițial. Cam scump, la aproape 13 milioane de euro, dar oamenii se respectă, nu? A, iar ăsta era doar actul adițional nr. 3. Cine știe cât s-a mai plătit prin actele adiționale 1 și 2, care încă n-au apărut pe SEAP. Le-o fi pierdut cineva și pe astea, numai ca să-i facă în ciudă lui Dănuț Șova…