Abia ajunsă într-un fort de la granița statului Utah, Sara Rowell caută o călăuză spre Vest. Este 1857, toamna, și domnița vrea să ajungă neapărat, împreună cu fiul de 12-13 ani, la tatăl lui, în Crooks Springs. Pe un traseu nesigur, abia pus pe hartă, care traversează munți înzăpeziți și zone de conflict între băștinașii ostili, mormonii care vor să-și extindă teritoriul și cavaleria americană însărcinată să aplice legea Statelor deja Unite. În lipsa unui ghid autorizat, cei doi se lipesc de grupul de mormoni în drum spre comunitatea lor din Salt Lake City și spre moartea care-i așteaptă după colț.
Călătoria unei femei însoțite de un puști cu piciorul beteag nu-i o plimbare în parc nici în zilele noastre, darămite în periculoasele vremuri cu resurse puține și scumpe ale exodului disperaților coloniști în goană după aur și proprietate. Nu i se spune Vestul Sălbatic doar pentru peisajul virgin: aventurierul prin zonă n-a învățat încă să scrie și să citească, știe doar să numere cîte gloanțe mai are pe țeavă. Norocul mamei cu copilul căreia nu i s-a cedat locul cu prioritate în căruță e că li se alătură „Two Moons”, o neînfricată domnișoară Arapaho fugită din cortul de-acasă după ce l-a înjunghiat pe individul care o viola repetat, și „Spotted Hawk”, munțomanul stîncos Isaac, albul crescut printre indieni după un cod moral care transcende timpul.
Necazul e că pe urma lor pleacă și un vînător de recompense supermotivat de hîrtia Wanted cu poza femeii căutate pentru jaf și crimă. 1.500 de dolari era, și încă e, o avere – aproape 55.000 de dolari, la cursul de azi. Cu exact banii ăștia de apartament umblă și conița Sara la ea, un risc imens în epoca de sînge a hoților care-ți iau și cizmele din picioare dacă nu le aperi, a săgeților indienilor care precedă scalpul pierdut pe pămîntul lor, a triburilor de indigeni care mai degrabă mor în luptă cu dușmanul invadator decît să trăiască cerșindu-i îndurarea. Răzbunarea e monedă curentă de schimb în lumea asta dură în care nu se iau prizonieri; omul trăiește de pe-o zi pe alta, cu pistolul în mînă și degetul mereu pe trăgaci, și are bucurii foarte simple: un pahar de whiskey, un cîntec lîngă foc, o noapte liniștită, fără să fie atacat.
Trecînd cu vederea vorbele superdeștepte rostite de neștiutori de carte, situațiile miraculos favorabile (ierburi tămăduitoare care vindecă o rană de glonț în două zile) și unele decizii ale eroilor aduse nițel din condeiul scenaristului spre firul epic dorit, over all, povestea din American Primeval curge convingător și captivant, mai ales din punct de vedere vizual. Departamentul Imagine merită un premiu special: filmările cu cadre brute, mișcările camerei, în acord perfect cu acțiunea, acuratețea detaliilor, dinamica scenelor de luptă creează o autenticitate rară, dificil de obținut. Îmbrăcați cu cîrpe, piei sau blănuri, pe ploaie, zăpadă sau zăduf, în praf sau nămol, călare pe cai cu zilele, murdari și osteniți, oamenii de pe ecran n-au nimic din romantismul muzicii country sau al filmelor cu cowboy clasice. Păcat de finalul melodramatic, cu rezolvări neinspirate.
Viața în America primitivă a începuturilor, cînd compasiunea sau toleranța nu erau încă inventate, e complicată. Frica de necunoscut, de ceea ce nu înțelegi, te face să-ți iei toate precauțiile ca să rămîi viu, respectînd legea. A celui mai puternic. Sau a celui mai ticălos. În aceste condiții, prostia și încăpățînarea unei femei pot aduce oricînd moartea tuturor. Din fericire, greșelile Sarei n-au consecințe fatale decît pentru băieții răi: toată distribuția știe că e personajul principal.
American Primeval, 2025-?, western brutal și violent cu final neașteptat, creat de Mark L. Smith, șase episoade de 36-63 de minute, difuzat de Netflix.