Compania Națională de Căi Ferate „CFR“ SA va cheltui, mă rog, va investi ceva mai bine de 15,4 milioane de lei plus TVA în servicii de IT, urmînd astfel planul cincinal de digitalizare a întîrzierilor cu care ne-au obișnuit trenurile de pe la noi. De fapt, e vorba de niște servicii care implică nu doar dezvoltare de software, ci și puțină consultanță și asistență, căci serviciul informatic al CFR funcționează și acum. Scopul e însă o funcționare și mai bună, o dezvoltare și mai mare a serviciilor digitale, să poată omul vedea, în timp real, cîte ore întîrziere are trenul pe care-l așteaptă. Sigur că toată achiziția asta este nimic mai mult decît o tradițională românească, pentru că, în ciuda unei aparențe serioase, în care oamenii au pus fel și fel de condiții, toată tărășenia e o chestiune internă. Mai exact, prețul oferit pentru aceste servicii de IT a contat, în alegerea furnizorului, doar în proporție de 40%. Restul criteriilor au ținut de timpii garantați pentru remedierea eventualelor deficiențe, de unde și cîștigătorul contractului, Informatica Feroviară SA, adică tot firma statului care, de fapt și de drept, din cam asta trăiește, căpușă pe gaura neagră numită CFR.
De altfel, la licitația desfășurată în 31 iulie n-a participat decît compania de stat, ba chiar a oferit și un preț fix cît estimarea făcută de CFR, anume 15.457.565 de lei plus TVA, bani pe care-i va încasa în următoarele șase luni. Cu alte cuvinte, digitalizarea CFR este un fel de afacere internă, în care statul ia dintr-o gaură mare și mută în altă gaură, iar la final acoperă gaura de la bugetul de stat. Pe de altă parte, nu-i ca și cînd asta ar fi cea mai mare problemă a CFR, cu toate că, la drept vorbind, 15 milioane în șase luni, ca să poți afla online cîte ore are trenul întîrziere, să nu stai ca prostul în gară, parcă nici nu pare o sumă atît de mare, comparativ cu întregul proces de tocat lovele din sistemul feroviar românesc.