Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Vlad Niculae: “Presa «te face» cu propriile tale cuvinte”

Zoom Vlad Niculae: “Presa «te face» cu propriile tale cuvinte”

Presa e o stafie care ne bîntuie și citează modele de comportament. Exagerez, dar nu-i departe de adevărul cercetării lui Vlad Niculae și Justine Zhang, Caroline Suen, Jure Leskovec și Cristian Danescu-Niculescu-Mizil, cu toții matematicieni și profesori universitari.

Reporter: Media de-formează. Asta e subiectivitatea, nu?

Vlad Niculae: Presa poate prezenta o persoană în mod complet diferit, în funcție de ce fragmente dintr-un discurs preia. Am arătat că felul cum presa alege citatele din discursurile președintelui Obama nu este bazat doar pe notabilitate, ci selecția citatelor ascunde un proces sistematic. E o formă a subiectivității: dacă citești anumite ziare, îl găsești pe Obama vorbind negativ. În altele, el pare optimist, deschis să lucreze cu opoziția. Presa nu-ți poate atribui cuvinte pe care nu le-ai spus, dar poate selecta. Presa “te face” cu propriile tale cuvinte. Sărind peste cuvintele pozitive, un articol te poate face să pari mai negativ decît de obicei. Metoda pe care o propunem descoperă că efectul de selecție nu se reduce doar la spectrul liberal-conservativ, ci depinde, printre altele, și de popularitate, și de orientarea internațională.

Rep.: În ce sens media virtuală se apropie mai bine de idealul informării?

V.N.: Dimensiunea unei surse media influențează mult efectul de selecție. Pe net sînt multe blog-uri, mici pe lîngă CNN, inclusiv blog-ul lui Obama. Sursele mai mici citează altfel decît cele mari, dar asta nu le face mai bune sau mai rele. În schimb, de multe ori, blog-urile mici au curajul să-și declare afilierea politică pe față. Pentru obiectivitate ar trebui să căutăm perspectivele ambelor părți.

Rep.: Ce se-ntîmplă într-un spațiu public, precum România, unde contează comentariul, nu informația?

V.N.: Comentariul jurnaliștilor e poate cel mai direct mod în care interacționăm cu presa. Cred că e valabil peste tot, nu doar în România. Două ziare pot prelua același citat, dar prin textul din jur să îl pună într-o lumină opusă. Dar pe cît e de important comentariul, pe atît de greu e de studiat: analiza automată a opiniei este la frontiera cercetării în lingvistica computațională. Calculatoarele reușesc să recunoască dacă o recenzie de film e pozitivă sau negativă, dar subtilitatea jurnaliștilor buni nu poate fi încă înțeleasă automat. În schimb, metoda noastră facilitează analiza manuală. Pe pagina studiului, http://snap.stanford.edu/quotus/, există și o interfață unde oricine poate vedea toate discursurile lui Obama, cu legături către articolele care le citează.

1 comentariu

  1. #1

    Din categoria Cei mai viteji si mai drepti dintre traci.
    “cu toții … profesori universitari.” – pe web cei cinci se prezinta astfel: lector univ. x 2, doctorand x 2, student (masterat).
    Cand faceti interviuri sunteti scriitor (Patriot) sau jurnalist?

    http://snap.stanford.edu/quotus/#home

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

bt
romania100

Editoriale
romania100