Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Aeronavele companiei TAROM au probleme de siguranță. „Există toate premisele apariției unui eveniment de aviație civilă“

Zoom Aeronavele companiei TAROM au probleme de siguranță. „Există toate premisele apariției unui eveniment de aviație civilă“

Inginerul Dan Alexandru Niță, coordonatorul secției de roți și ansamble de frînare din cadrul companiei TAROM, avertizează conducerea companiei că, în sectorul tehnic, acolo unde se face mentenanța aeronavelor, se petrec fapte care pun în pericol siguranța zborului: „Nu îmi pot îndeplini adecvat sarcinile pentru menținerea siguranței aeronavelor, iar în acest context riscul de apariție a unor incidente de siguranță este ridicat, iar eu nu vreau să mă mai asociez într-o astfel de organizatie cu o astfel de conducere“, spune el într-o scrisoare disperată, adresată conducerii TAROM.

Cauza acestei situații e concedierea nesăbuită a personalului tehnic care se ocupă de revizia avioanelor și verifică sistemele complexe care gestionează decolarea, aterizarea și zborul. Directorul general Mihăiță Ursu e devotat planului de restructurare fabricat de consultantul PricewaterhouseCoopers, plan care cere, în contradicție totală cu realitatea și cu dezvoltarea companiei TAROM, concedieri drastice de personal.

Ursu, secondat de directorul tehnic Socobeanu, a concediat oameni din departamentul tehnic și a presat personalul rămas să lucreze pe același volum de reparații. Iată ce spune inginerul Niță: „În atelierul de roți și ansamble de frînare pe care îl coordonez din 2020 pînă în prezent, personalul s-a redus cu peste 50%, rămînînd doar 6 tehnicieni, un maistru, un inginer, un șef de sector, dar solicitările de reparație pentru roți și ansamble de frînare au rămas la fel de multe ca înaintea reducerii personalului“. Colac peste pupăză, mai urmează să fie concediați alți doi tehnicieni, în contextul în care criza de oameni apasă nu doar asupra veniturilor și programului de zbor, ci și asupra siguranței călătorilor.

Conducerea TAROM operează aceste concedieri nu pe grile de necesitate și de competență, ci pe criterii strict personale, păstrîndu-și prietenii și apropiatele în organigramă, și eliminînd oamenii incomozi, care atrag atenția asupra lucrurilor care nu merg.

În martie 2022, inginerul Nițu i-a informat pe directorul general Ursu și pe directorul tehnic Socobeanu că oamenii de la tehnic sînt insuficienți pentru a face față sezonului de vară și a asigura stocul de roți necesar, dar Ursu a susținut că oamenii nu muncesc destul. Ursu e de profesie geodez și, între două sinecuri la stat, a lucrat pentru o firmă de acoperișuri. De aceea, e puțin probabil să înțeleagă că procesele complexe de reparație a roților și sistemelor de aterizare în conformitate cu manualele fabricanților și normele de securitate presupun timpi tehnologici și certificări după norme internaționale, efectuate de personal cu atestările corespunzătoare.

Așadar, în iulie-august, cînd au apărut întîrzieri la livrare, Ursu a început să țipe la tehnicieni. Povestește inginerul Nițu: „Domnul Ursu și domnul Socobeanu au făcut presiuni asupra mea și asupra angajaților din atelier pentru a elibera roți la aeronavă în regim de urgență, fapt ce contravine manualelor de reparație, manualelor de bune practici din industrie, noțiunilor de factor uman în aviație, legislației EASA și tuturor reglementărilor ce guvernează domeniul aviației.

Oamenii au refuzat să încalce legislația, iar Ursu a dat buzna peste ei în atelier, i-a amenințat, i-a înjurat și i-a presat să facă reparațiile pe repede-înainte, uitînd că prima obligație a directorului general și a directorului tehnic, atunci cînd iau decizii, este siguranța zborului.

În lunile în care n-au putut fi livrate roțile necesare din cauză că direcțiunea a concediat personalul tehnic necesar, TAROM a închiriat roți din străinătate cu costuri neobișnuit de mari. Surse din interiorul companiei spun că aceste închirieri la suprapreț sînt, de fapt, scopul final al reducerii personalului tehnic. De altfel, întregul plan de restructurare fabricat de PwC are la bază principiul distrugerii resursei interne, pentru a putea contracta servicii, oameni și aeronave de la terți, prin contracte purtătoare de comision.

Vești la fel de proaste, legate tot de siguranța zborului, vin și de la piloți. Tot mai frecvent, avioanele nu mai au echipe de asistență și control după ce efectuează zborul, piloții fiind ei înșiși nevoiți să-și verifice, la ochi, aeronava, să-i închidă sistemele și să facă operațiuni de control pe care doar echipele specializate, acum înjumătățite, le pot face competent.

Sîmbătă, 27 august, pe tura 3, aeronavele au fost verificate de un tehnician adus de acasă, de un mecanic detașat din tura 1 și de un inginer venit din timpul liber la rugămintea colegilor. Asta în locul unei echipe permanente de minimum șapte oameni. Narcis Pașcu, șeful Sindicatului Unit TAROM, a anunțat conducerea companiei că, în aceste condiții, în prezent, „există toate premisele apariției unui eveniment de aviație civilă la aeronavele companiei TAROM“.

Sînt avertismente grave, la care nici directorul general Ursu, nici directorul tehnic Socobeanu nu reacționează. Nu reacționează nici Ministerul Transporturilor și nici ministrul Sorin Grindeanu, cel care, aflat în posesia acestor informații și a altora privind dramatica situație a companiei, s-a grăbit să prelungească mandatul de director general al lui Mihăiță Ursu. Nu reacționează nici măcar Marcel Ciolacu, șeful partidului în capul căruia se vor sparge consecințele acestei situații încărcate de riscuri. Despre premierul Ciucă nu are rost să pomenim, i-ar lua, probabil, ani întregi să înțeleagă ce se întîmplă. Mergînd așa, compania TAROM se îndreaptă spre extincție, căci, pe lîngă problemele de securitate, ea întîmpină mari probleme de viziune și inteligență managerială.

Se cer, așadar, măsuri urgente pentru siguranța zborurilor. Cele mai potrivite ar fi ca actuala conducere să zboare. Apoi, planul de distrugere a companiei ar trebui să zboare și el. Iar dacă nici unul din aceste zboruri nu se vor executa, rămîne să zboare ministrul de pe acoperișul fierbinte.

Citeşte mai multe despre:

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Istorii corecte politic
Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Apelul de seară

    10 septembrie 2024

    Bucătăriile se văd din cer mai bine decît oamenii de seamă, prinzi îngeru-n gamela ta cu zeamă, nedetectat de radarul de fier, întîi precum o pată de untură, apoi întregul […]

  • Paradisul dronelor

    9 septembrie 2024

    Turismul nostru prinde aripi. Ne vizitează tot mai multe drone. În week-end a venit un grup din Rusia și a petrecut de minune în Delta Dunării. După cum informează MApN, […]

  • Balada triștilor băcani

    3 septembrie 2024

    Printre dugheni, pe strada Zece mese, acum o sută şi ceva de ani, a fost zărit, cu orbitoare fese, îngerul trist al triştilor băcani. Era un semn al crizei monetare, […]

  • Coridorul Ciucă

    2 septembrie 2024

    E un proiect de infrastructură politică menit să unească două zone defavorizate ale României: PNL și Palatul Cotroceni. Nu s-a făcut licitație, a fost încredințare directă. Se zice că Iohannis […]

  • Galben impostor

    1 septembrie 2024

    Nimic nu pare mai ridicol, în ultima perioadă, decât marota dreptei unite, pe care fel și fel de trompete o flutură în public, provocându-și erecții și visând umed la fotoliul […]

Iubitori de arta