Parada militară de Ziua Națională a României a fost impresionantă. Armata comandantului suprem Klaus Iohannis, cel al cărui prim gest politic după câștigarea primului mandat prezidențial a fost să obțină de la toate partidele acordul pentru alocarea a 2% din PIB cheltuielilor militare, a defilat mândră, cu toate jucăriile din dotare. Probabil că ar fi defilat și cowboy-ii și indienii de plastic din copilăria domnului președinte, dar mai mult ca sigur că n-a avut, de aia vrea să se joace de-a războinicul astăzi, pe banii noștri. De aia, dar și pentru că, din când în când, mai primește câte o șapcă de 20 de cenți, fabricată în China, dar inscripționată la Washington.
Anul acesta, slava Bogu,
s-au ridicat de la sol și celebrele avioane F-16. O adevărată victorie. Anul trecut, avioanele F-16 care trebuiau să zboare de 1 Decembrie deasupra Arcului de Triumf nu s-au putut ridica de la sol. Era gheață pe pistă, or, se știe, așa ceva nu se face. Nu poți trimite avioanele americane la luptă dacă nu au condiții perfecte. Nu contează că un posibil adversar ar face-o. Noi ținem la avioanele noastre, le acordăm tot respectul. Dacă alunecau, dacă își scrânteau gleznele fine și scumpe? Nț, nț. Nu e bine. De aceea, doctrina militară românească ar trebui să specifice clar faptul că noi luptăm, vitejește, până la ultima picătură de orice (sânge, alcool, apă plată cu lămâie), dar numai în condiții de laborator. La o adică, ar fi bune și alea 400 de săli de sport făcute pe vremea Guvernului Năstase, chiar și pentru lupte aeriene la sol.
Aviația militară a României
de astăzi este o glumă în comparație cu ce era înainte de 1989 și cu ce se întâmplă în jurul nostru, în Europa de Est și în Balcani.
În acest moment, România mai are 18 MiG 21 LanceR operaționale și 17 care stau în hangare, oarecum la dezmembrări.
Avem, de asemni, 12 avioane F-16 Fighting Falcon. Acestea nu sunt complet operaționale, din lipsa armamentului și din cauza faptului că nu există piloți suficient antrenați pentru toate cele 12 aparate. Săptămâna trecută, CSAȚ a aprobat achiziționarea a încă cinci astfel de avioane, tot third hand, tot de la portughezi. Modernizarea și operaționalizarea lor vor dura, probabil, tot patru-cinci ani. E de bine…
Astea sunt toate avioanele noastre de luptă: 30.
Pe partea de transport și cercetare
stăm destul de bine. Avem două AN 30 ca avioane de cercetare, 7 C-27J pentru transport, 4 Hercules C-130 și 4 AN 26, tot pentru transport.
Mai avem 22 de IAR 99 și 12 Iak 52 pentru antrenament.
Și mai avem 63 de elicoptere: 6 IAR 316 pentru antrenament, 35 de elicoptere utilitare IAR 330 Puma și 22 de elicoptere de atac IAR-330 Puma SOCAT.
Mai avem și 7 drone RQ-7/Shadow 600, cu baza în Timișoara. Am avut 11, dar 4 s-au prăbușit. Una în România și 3 în Irak.
Cu asta, se cam
termină forțele aeriene române, pe partea de avioane cu sau fără pilot. Ar mai fi rachetele, dar sperăm să nu vedem de vreun 1 Decembrie o defilare a rachetelor în zbor, că am cumpărat numai prostii și nu știm unde s-ar putea opri.
Generalul (r) Ștefan Dănilă,
fost șef al Statului Major General între 1 ianuarie 2011 și 1 ianuarie 2012, spune că problema modernizării flotei aeriene a armatei române s-a pus prima dată în 1991.
În acel moment, România avea în dotare trei tipuri de avioane de luptă: MiG 21, MiG 23 și MiG 29. Au fost alese pentru modernizare, din varii considerente, logice, de altfel, avioanele MiG 21. Cele mai numeroase și, totuși, cele mai vechi. S-a luat în calcul modernizarea a 100 de avioane, rebotezarea lor ca MiG 21 LanceR (Lancea Românească) și atribuirea de roluri specifice. Astfel, 25 urmau să devină MiG 21 LanceR C (avioane de luptă aer-aer), iar 75 urmau a fi modernizate și configurate ca MiG 21 LanceR A (avioane de luptă aer-sol). În plus, 10 avioane cu dublă comandă trebuiau reconfigurate drept MiG 21 LanceR B.
Decizia a fost luată în 1991,
dar contractul de modernizare a fost semnat de-abia în 1994, cu firma israeliană ELBIT Systems LTD. ELBIT a încercat, în paralel, și modernizarea celor 21 de avioane MiG 29 din dotarea Forțelor Aeriene Române, dar a eșuat lamentabil, pentru că nu deținea documentația completă de la ruși, așa cum nu o deținea nici România.
În 2006, după ce Traian Băsescu a devenit președintele României, a fost demarat programul de înzestrare a Forțelor Aeriene Române cu avioane multirol, care trebuiau să înlocuiască MiG-urile începând cu 2012, an în care li se cam epuiza resursa de zbor.
S-a estimat atunci că România are nevoie doar de 48 de avioane de luptă multirol. Programul presupunea 32 de avioane de luptă noi, după care, într-o a doua etapă, urmau să mai fie achiziționate încă 12, la o distanță de 12 ani.
S-a ajuns, în 2013,
la șapte ani de la intenția inițială de achiziționare a avioanelor de luptă multirol, la decizia de a se cumpăra mai întâi 12 F-16 second-hand (de fapt, third hand) din Portugalia. Urmând ca restul de 36 să fie achiziționate mai târziu, pas cu pas.
De fapt, România ar fi putut alege, dacă i s-ar fi dat voie, între trei avioane de luptă multirol, cel puțin: Eurofighter Typhoon, introdus în serviciu în 2003 și aflat în dotarea forțelor aeriene din Germania, Italia, Spania și Marea Britanie, JAS 39 Gripen, produs de Saab, introdus în serviciu în 1997 și aflat în dotarea forțelor aeriene din Suedia, sau F-16 FalconFighting, introdus în serviciu în 1978. Ar mai fi fost și alte variante, dar ori era vorba despre țări nemembre NATO, ori despre francezi.
Până la urmă, România a ales să nu mai cumpere nimic nou, ci a mers spre niște avioane la a treia mână, de concepția cea mai veche dintre toate variantele posibile.
Dar ce mai contează? O șapcă la vremea ei…
si-o fi scos prostul din sapca microfonul? Sau la cat vorbeste, se bazeaza pe asta…
Cel putin de miliardele astea ne-au bagat pe gat niste vechituri care sunt rodate din cand in cand pe deasupra oraselor patriei pentru a arata prostimii pe ce s-au dus banii in timp ce celor de la marele ,,contructor” de autostrazi cu sapca le-au dat de voie de nevoie 1,5 miliarde de euro pentru afacerea secolului ( 52 km finalizati in 10 ani !!! ). Deaia s-a pus in practica torpilarea sistemului de invatamant pentru ca needucatul sa nu priceapa care-i treaba si sa se simta mandru la parade apoi sa plece in sezon la aliati la capsuni, neuitand, bineinteles, sa urasca la comanda. Daca 47% dintre elevii de 15 ani din România nu pot efectua operații matematice de bază (conform rezultate teste PISA 2018 https://www.libertatea.ro/stiri/rezultatele-pisa-2018-41-dintre-elevii-din-romania-sunt-analfabeti-functional-2820416 ) nu-i de mirare ca marea majoritate a populatiei nu se prinde cum e cu miliardele astea. Norocul nostru e ca de ,,armamentul” extra scump n-o sa avem nevoie. De autostrazi, insa, am cam avea dar si in cazul acestei necesitati s-a apelat la educatia precara incolonand polulatia intr-un dans al pinguinului pe drumurile carpite ale patriei. (mai o injuratura mai o gluma deocheata si in 5 ore esti in Poiana).