Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Globalizarea lui Don Quijote

Zoom Globalizarea lui Don Quijote

Cum de mai poate cădea cineva, în secolul 21, în doaga lui Don Quijote? Citind? Exclus! Personajul lui Rushdie, comis-voiajor american de origine indiană – din India, nu din America de Nord –, are viciul televizorului care, la fel ca romanele cavalerești pe bătrînul hidalgo al lui Cervantes, ajunge să-l zăpăcească de cap. Mai precis, Ismail Smile cade prizonier lumii fictive din televizoarele la care se uită în timpul nesfîrșitelor sale călătorii profesionale prin America.

Noul Quichotte e un aspirator ad-hoc al tuturor simbolurilor de televiziune americane și un consumator de orice oferă micul ecran, de la seriale la emisiuni de dezbateri, jurnale, interviuri. Așa că, atunci cînd vede opera Don Quijote, Smile ia hotărîrea să devină un nou Cavaler al Tristei Figuri. Pe Sancho îl inventează. Scutierul său e copilul pe care nu l-a avut și care, grație Autorului, capătă o anumită autonomie față de inventatorul său. Cît despre Dulcineea lui Smile, asta e o celebră realizatoare a unei emisiuni TV a cărei popularitate e aproape la fel de mare ca a lui Oprah, pe care o știe toată America.

Quichotte e cel mai ambițios roman al lui Rushdie – un roman total și cu de toate. Ca într-un mall literar, găsim aici o frescă a Americii începînd din anii Războiului Rece pînă în contemporaneitatea cea mai apropiată, cu trimiteri către Anglia și cu, firește, dese incursiuni în India. O carte de un barochism planturos în care încape și o parodiere a cailor de bătaie ai postmodernismului, și o filosofare respectabilă și de aceea pe alocuri plicticoasă despre realitate și ficțiunea care decurge din ea.

Dacă ați citit Joseph Anton, memoriile lui Rushdie despre anii cît a stat ascuns și păzit în Anglia, ca să nu fie executat de vreun zelator al ayatollah-ului Khomeini, cel ce l-a condamnat la moarte pe Rushdie printr-o sharia, vă veți prinde de unde i-a venit lui ideea acestui roman. Stînd în casă fără întrerupere multă vreme, singura fereastră prin care Rushdie vedea lumea era ecranul televizorului la care se uita, mai întîi din plictiseală, apoi ca orice consumator fidel, și la interminabile seriale indiene. Televizorul ajunsese pentru autorul Versetelor satanice și un fel de interlocutor, în lipsă de cineva cu care să poată sta de vorbă. Probabil că, și după ce a renunțat la izolare, Rushdie a rămas fidel televizorului al cărui prizonier fusese, la fel ca victimele sindromului Stockholm care se înamorează de temnicerii lor.

Dar și fără sharia lui Khomeini, care e primul lucru pe care-l fac, în deplină libertate, cei mai mulți dintre noi dimineața sau cînd se întorc acasă? Toți sau, mă rog, toți cei care avem televizor quichottizăm fără să știm, într-o a doua realitate, despre care avem pretenția că o ținem sub control, cu ajutorul telecomenzii. Privilegiul ăsta îl are și Smile, care trece de la una la alta, de parcă ar zapa canalele – de fapt, în Quichotte, Rushdie, care are oricum un stil digresiv, se dezlănțuie asociind aici cu umor lucruri între care la prima vedere nu e nici o legătură, astfel că narațiunea capătă adeseori note suprarealiste. Altfel, realitatea – sau ceea ce numim realitate – trece lejer în ficțiune și de acolo în fantastic, o treabă cît se poate de normală și în romanul lui Cervantes. Quichotte cu care Rushdie vrea să-și atingă toate ambițiile literare – și, în mare parte, izbutește cu brio – are din pricina asta și un aerul unei demonstrații de virtuozitate, care ar fi putut să lipsească. Cel puțin după gustul meu și mai ales atunci cînd Autorul intră în scenă, cu prestidigitații scoase din cutia cu trucuri postmoderniste, dintre care unele sînt obosite, chiar dacă Rushdie parodiază cu umor parodiile care prin uzură au devenit un soi de exerciții impuse ale postmodernismului.

Salman Rushdie, Quichotte, traducere și note de Dana Crăciun, Editura Polirom, 2021.

Citeşte mai multe despre:

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Screenshot
Istorii corecte politic
Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Balada triștilor băcani

    3 septembrie 2024

    Printre dugheni, pe strada Zece mese, acum o sută şi ceva de ani, a fost zărit, cu orbitoare fese, îngerul trist al triştilor băcani. Era un semn al crizei monetare, […]

  • Coridorul Ciucă

    2 septembrie 2024

    E un proiect de infrastructură politică menit să unească două zone defavorizate ale României: PNL și Palatul Cotroceni. Nu s-a făcut licitație, a fost încredințare directă. Se zice că Iohannis […]

  • Galben impostor

    1 septembrie 2024

    Nimic nu pare mai ridicol, în ultima perioadă, decât marota dreptei unite, pe care fel și fel de trompete o flutură în public, provocându-și erecții și visând umed la fotoliul […]

  • Actorul

    29 august 2024

    Azi scriem poezia pe mari bucăţi de pîine, arta-i maşinăria de curăţat cartofi, chiar tu vei fi cartoful sortit zilei de mîine, actor retras ca melcul în pantofi. Iată cum […]

  • Vînătoarea candidatului normal

    26 august 2024

    De mai bine de un an, în codrii sălbatici ai PSD a început o vînătoare grea. Hăitașii au scuturat tufele partidului, au fluierat și au chiuit ca să pună vînatul […]

Iubitori de arta