Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

La ce bun un cronicar

Zoom La ce bun un cronicar

Există și se manifestă periodic, la noi, două proaste (sau rele) interpretări ale rolului criticii literare.

Pentru unii, criticul trebuie automat pus cu majuscula Puterii, el fiind un fel de Dumnezeu arondat spațiului literar dat. Criticul te înalță și te coboară, supusul scriitoricesc tremurînd la fiecare carte de feedback-ul lui Yehova.

Pentru alții, cu și mai mult comic involuntar, criticul e un agent de reclamă al geniului lor, deocamdată necunoscut publicului larg. Deși este știut că geniul creator e recunoscut, cel mai adesea, postum, fiindcă societatea este strîmbă și nedreaptă, autorul de capodopere neînțelese îl scoate vinovat pe critic de propria marginalitate.

Volumul semnat de Tania Radu, Chenzine literare, arată și însemnătatea unui critic literar, și importanța acțiunii sale. Cronicile scrise, în timp, în 22 dau acum un sumar esențializat de formule și valori literare, cu autori reprezentativi din mai multe generații și epoci literare; și unul, nu mai puțin important, al memorialisticii, jurnalelor, mărturiilor apărute în epoca libertății de expresie. Monica Lovinescu și Nina Cassian, Paul Cornea și Gabriel Liiceanu, Gabriela Adameșteanu și Mircea Cărtărescu, Dan Stanca și Radu Aldulescu sînt printre autorii definitorii pentru cîte o generație, pentru un context socio-cultural și macro-istoric, pentru o anume experiență biografică și literară. Nu în ultimul rînd, sînt definitorii pentru ei înșiși, adică pentru acel nucleu dur al unei personalități pe care nici un context nu-l poate disloca.

Astfel că, dacă un cronicar își parcurge materia în succesiune, pe măsură ce cărțile se scriu și apar, abordarea lui este, ca în Chenzine literare, deopotrivă analitică și sintetică, cu aplecare și insistență pe cîte un fragment, dar cu perspectiva întregului unei opere.

Cronicarii adevărați, precum Tania Radu, sînt indispensabili pentru evoluția unei literaturi. Se poate spune despre ei, scrîșnind din dinți, că sînt un rău necesar.

Tania Radu, Chenzine literare, Editura Humanitas, București, 2014, 348 p.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Cristela – viitoarea doamnă a Țării Românești

    21 ianuarie 2025

    Pentru că din blana lupului mort puricii sar să-și caute o altă gazdă, echipa de zgomote din jurul lui Georgescu ar putea sări din mers în căruța cu coviltir aurit […]

  • Curve n-avem, dar vă place organizarea?

    20 ianuarie 2025

    N-avem candidați la președinție, dar organizăm cu rîvnă alegerile. Avem data, noul orar de desfășurare, noile reguli. Avem o tentativă de limitare a libertății de exprimare și un pic de […]

  • Georgescu și Cleopatra

    14 ianuarie 2025

    Cine s-ar fi așteptat ca regina Cleopatra, sfidînd adevărul istoric, să se mărite pînă la urmă cu ăl mai fudul dintre micii scribălăi ai Imperiului? Invitat la un dulce colocviu […]

  • Georgescu vs Trump

    13 ianuarie 2025

    E nevoie de multă prostie ca să scoți masele din sărite, mai ales că, în general, poporul preferă să nu-și înțeleagă interesele și are tendința să zacă învelit în frustrare, […]

  • Poker sentimental

    7 ianuarie 2025

    Hiena nesătulă a ținerii de minte a început să scurme din nou prin amintiri, de am ajuns ca hoții netrebnici, de morminte, să duc în cîrcă sacul defunctelor iubiri. Țigănci […]

Iubitori de arta