Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

No exit

Zoom No exit

E o diferență mare (și dramatică, pentru firile mai sensibile) în ceea ce privește statutul scriitorului român din generația lirică a lui Nichita Stănescu și Marin Sorescu și din cea a lui Cristian Popescu și Ioan Es. Pop.

Primii au fost de la bun început „canonici”, avînd norocul debutului în anii ‘60, mai liberali, după caznele realismului socialist. Cei din urmă n-au fost niciodată așa, fiindcă au debutat la finele epocii Ceaușescu ori după 1990, cînd rezistența prin literatură din timpul comunismului nu mai avea sens. E motivul pentru care Ioan Es. Pop nu se bucură de recunoașterea publică a marilor poeți din generația ‘60, deși se află – artistic – la nivelul lor.

Reeditarea primei sale cărți, Ieudul fără ieșire, are de aceea o semnificație specială. Poetul descoperit de regretatul Laurențiu Ulici a venit după o generație literară extrem de puternică, a „optzeciștilor”, schimbînd discursul lor postmodernist, ludic, inter- și meta-textual, plin de referințe culturale, cu unul post-expresionist, tragic, impregnat de suferință, îmbibat de imagini și structuri ale captivității.

În poezia lui Ioan Es. Pop, omul nu este niciodată liber și nu poate spera să fie. De la cea mai banală situație de viață, de la cel mai mărunt episod, de la orice întîmplare, se ajunge lent, dar ireversibil, printr-o extraordinară acumulare de tensiune, la dramatismul ori tragismul condiției noastre.

Fiindcă mai există și profesori care nu înțeleg mare lucru din literatură, cu atît mai puțin din poezie, unul dintre ei l-a muștruluit public pe Ioan Es. Pop pentru că, prin Ieudul fără ieșire, ar fi denigrat imaginea satului Ieud.

Adevărul este că, datorită scriitorilor noștri, Siliștea Gumești ori Ieudul capătă o imagine și o identitate simbolică, dincolo de conturul real al unui sat anume. Pentru cei care nu au citit încă acest volum excepțional apărut în 1994 și reeditat acum cu coperta originală, recomand intrarea în Ieudul fără ieșire.

Ioan Es. Pop, Ieudul fără ieșire, Casa de Pariuri Literare, București, 2015, 100 p.

Citeşte mai multe despre:

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Cristela – viitoarea doamnă a Țării Românești

    21 ianuarie 2025

    Pentru că din blana lupului mort puricii sar să-și caute o altă gazdă, echipa de zgomote din jurul lui Georgescu ar putea sări din mers în căruța cu coviltir aurit […]

  • Curve n-avem, dar vă place organizarea?

    20 ianuarie 2025

    N-avem candidați la președinție, dar organizăm cu rîvnă alegerile. Avem data, noul orar de desfășurare, noile reguli. Avem o tentativă de limitare a libertății de exprimare și un pic de […]

  • Georgescu și Cleopatra

    14 ianuarie 2025

    Cine s-ar fi așteptat ca regina Cleopatra, sfidînd adevărul istoric, să se mărite pînă la urmă cu ăl mai fudul dintre micii scribălăi ai Imperiului? Invitat la un dulce colocviu […]

  • Georgescu vs Trump

    13 ianuarie 2025

    E nevoie de multă prostie ca să scoți masele din sărite, mai ales că, în general, poporul preferă să nu-și înțeleagă interesele și are tendința să zacă învelit în frustrare, […]

  • Poker sentimental

    7 ianuarie 2025

    Hiena nesătulă a ținerii de minte a început să scurme din nou prin amintiri, de am ajuns ca hoții netrebnici, de morminte, să duc în cîrcă sacul defunctelor iubiri. Țigănci […]

Iubitori de arta