Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Nu tot ce zboară e sindicalist onest

Zoom Nu tot ce zboară e sindicalist onest

Regia Autonomă Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian este exact acel hibrid instituțional care le permite angajaților și șefilor să declare că ei nu sunt companie de stat și se autofinanțează, atunci când le reproșezi că au salarii mult prea mari, sau să facă grevă și să blocheze practic zborurile avioanelor deasupra României, atunci când sunt nemulțumiți de deciziile statului. Așadar, ROMATSA e și nu e instituție a statului. Când vor să-și păstreze salariile mari nu sunt, când vor privilegii și mai multe sunt.

De aproximativ o lună, sindicatul angajaților ROMATSA o ține în amenințări și greve, dând o probă a importanței controlorilor de trafic pe 12 mai, când o grevă de avertisment de doar două ore a fost suficientă pentru a da peste cap traficul aerian din România.

De data asta, angajații ROMATSA au anunțat o grevă generală pe termen nelimitat, începând cu 30 mai. Asta înseamnă că, pe termen nelimitat, deasupra României vor zbura doar 30% din avioanele civile care fac acest lucru în mod obișnuit. Deci nu doar că vor decola și ateriza doar 30% din avioane, dar și numărul celor care doar tranzitează spațiul aerian al României se va reduce la 30 de procente.

Deși sindicaliștii de la ROMATSA își fac greva publică, iar gestul lor afectează direct mii de călători în fiecare zi, există o vagă sfială a greviștilor în a declara exact ce revendicări au. E și complicat să o facă, pentru că e foarte probabil ca publicul, și așa enervat de perspectiva de a nu putea folosi avioane pe termen nelimitat, să înțeleagă de ce se lăcomesc la și mai mult unii dintre cei mai răsfățați salariați români, care câștigă într-o lună cât alții în câțiva ani. Salariul mediu la ROMATSA este, astăzi, de aproximativ 20.000 de lei. Dar acesta este doar salariul de bază. La el se adaugă sporuri peste sporuri, care ajung, uneori, la peste 90% din salariul de bază, și un adaos orar pentru întărirea rezistenței organismului, care este de 23,58 de lei pe oră. Cu adaosurile astea se mai strâng câteva mii de lei lunar, pentru întărirea organismului, desigur.

Una dintre problemele salariaților ROMATSA, nedeclarată, dar inclusă în viitoarea lege a salarizării unitare, este limitarea sporurilor la doar 30% din salariul de bază. Or asta îi lovește grav pe unii dintre cei de la ROMATSA, care nu mai pot ajunge la 40.000 de lei lunar cu tot cu sporuri, urmând să învețe să trăiască de azi pe mâine, cu doar 26-27.000 de lei. Greu.

O altă cerere a salariaților ROMATSA, nedeclarată public, este instituirea unor compensații bănești în caz de pensionare anticipată. Astfel, unele surse spun că angajații ROMATSA ar dori 60 de salarii medii în caz de pensionare anticipată. Adică nici mai mult, nici mai puțin decât 1.200.000 de lei.

Zilele astea, așadar, angajații ROMATSA au luat ostatic spațiul aerian al României pentru și mai mulți bani în conturile lor. E drept, controlorii de trafic au o meserie grea și stresantă, care-i consumă repede. E la fel de drept că nu primesc bani de la buget, ci se autofinanțează. Dar se autofinanțează nu producând ceva, ci închiriind un bun care aparține tuturor românilor. Căci banii care intră în conturile ROMATSA sunt plătiți pentru folosirea spațiului aerian românesc. A spune că noi n-avem treabă cu banii ăștia, care li se cuvin în exclusivitate angajaților ROMATSA, e ca și cum ai spune că redevențele pentru resursele României nu trebuie să intre în buget, ci se cuvin numai și numai unor regii autonome.

1 comentariu

  1. #1

    „urmând să învețe să trăiască de azi pe mâine, cu doar 26-27.000 de lei. Greu.”

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Poziții deschise la Construcții Erbașu


Istorii corecte politic
Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Iartă-mă, Doamne, că m-am născut în România!

    3 decembrie 2024

    Țara noastră a devenit scena unde se joacă o farsă de zile mari, cu actori care nu-și cunosc rolurile și bat cîmpii cu grație în aplauzele a douăzeci de milioane […]

  • You motherfuckers!

    2 decembrie 2024

    Telefonul trebuie să fi venit luni, 25 noiembrie, dimineața, cînd numărătoarea îl proiectase pe Călin Georgescu, iremediabil, în vîrful clasamentului. Peste ocean era miezul nopții, vocea era furioasă. Dincoace, la […]

  • Crăciun

    26 noiembrie 2024

    În spatele templului e-un coteț de găini, cîțiva saci cu mălai, marmura pentru zeii de-ocazie, o tigaie încinsă, vestalele sporovăiesc în pauză ca dizeozele, fac gargară cu ceai, temătoare de […]

  • TikTok-ul lui Dumnezeu

    26 noiembrie 2024

    Călin Georgescu s-a infiltrat în buletinele de vot la fel de brusc și neobservat ca omuleții verzi ai lui Putin în Crimeea. A pășit pe un covor social țesut din […]

  • La vie en rose

    19 noiembrie 2024

    De m-ar trimite maica-n vecini să cumpăr borș, desculț, prin praful lumii, în veacul catastrofic, m-aș costuma-n cămașa țăranului din Gorj ce s-a desprins cîinește-n Paris din lanțul trofic. Sfidînd […]

Iubitori de arta