Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Revoltă pe Podul Prieteniei

Zoom Revoltă pe Podul Prieteniei

Din iunie, podul de la Giurgiu nu mai poate fi văzut de pe Pămînt.

Distanța la care te poți apropia de el a ajuns la zece kilometri. În schimb, șirul mașinilor care așteaptă la coadă poate fi zărit din cosmos, cu același telescop cu care se zărește Marele Zid Chinezesc.

De cînd turiștii români au luat drumul Greciei, un dop lung, care șerpuiește dincolo de marginile lumii cunoscute, blochează traficul de pe pod. Sînt mașini oprite una în curul celeilalte, care așteaptă, cu șanse mai mici decît așteptarea revenirii lui Iisus, să traverseze în Bulgaria. CNADNR s-a sincronizat perfect cu puhoaiele de vacanță, fiindcă lucrările de reparație a Podului Prieteniei s-au intensificat odată cu traficul.

Nefericiții care și-au pus familia și planurile de odihnă într-o mașină

picată în capcana cozii de la Giurgiu au de îndurat supliciul lui Monte Cristo, băgat în temniță nevinovat și lăsat să putrezească ani la rînd. Din rîndul lor se vor selecta viitorii pacienți ai saloanelor de chirurgie cardiovasculară, viitorii bolnavi de depresie, icter, hipertensiune arterială și celelalte afecțiuni determinate de scăderea stimei de sine. Un șarpe greu, format din vaporii urii, plutește pe deasupra mașinilor ca un blestem risipit din cînd în cînd de manele. Fiindcă, trebuie să știți, în suferința de la Podul Prieteniei sîntem cu toții împreună, oameni și maimuțe.

Peisajul vămii arată ca un maidan al planetei Marte

la care au fost începute și abandonate lucrările de terraformare. Viața nu poate fi zărită cu ochiul liber, e de presupus că se ascunde, toată, la adăpostul vehiculelor mari, dreptunghiulare, care transportă mărfuri, oameni și alimente.

În asfalt sînt gropi mai adînci decît crevasele în care poți căuta alpiniști căzuți. Chiar dacă stagnarea îți dă posibilitatea să observi cu atenție semnele de circulație, cele cîteva ore de așteptare nu-ți ajung ca să rezolvi lipsa de logică a traseelor desenate de autorități. Pe măsură ce luna august își instalează imperativele de vacanță, așteptările se lungesc. Turiștii vor deveni în curînd locuitori permanenți ai zonei libere Giurgiu. Ca să-și poată hrăni familia, tații ar trebui să aducă în portbagaj animale domestice. Le-ar putea crește și înmulți cultivînd plante pe durata cozii, fără ca mașina să se îndepărteze prea mult între semănat și recoltare.

Pe Podul Prieteniei româno-bulgare,

partea română a închis o bandă. Traficului i-a rămas o lățime de 2,8 metri, destul de puțin dintr-o graniță comuna de 631 de kilometri. Două țări europene cu un total de 30 de milioane de locuitori, cu perspective economice spectaculoase în josul peninsulei balcanice, cu rute comerciale sudice spre Marea Egee și lumea turco-arabă și cu trafic turistic estival major, au lăsat, de 25 de ani, schimbul de oameni și mărfuri la cheremul unui pod mai îngust ca vederile guvernelor postcomuniste. E drept, se mai poate trece Dunărea pe cîteva bacuri ale prieteniei, rămase din vremea transhumanței scitice, și pe podul stingher de la Calafat, construit de UE pentru bicicliștii din Vidin și Port Cetate, dar e ca și cum ai vrea să intri în casă pe horn.

Ideea e că banii s-au dat.

Două decenii și jumătate, tiriștii și turiștii încremeniți în coșmarul rutier de la Giurgiu, părinții, copiii, nepoții, prietenii și dușmanii lor au plătit, după puterea buzunarului și conștiinței lor, banii pentru ca Primăria Giurgiu să asfalteze, banii pentru ca CNADNR să repare podul, banii pentru ca Ministerul de Finanțe să modernizeze acel deșert de bitum care-și zice vamă, banii pentru ca Ministerul Transporturilor să facă zece autostrăzi între București și Giurgiu. Tortura e, cum s-ar zice, pe socoteala ta. Ca să traverseze lunga umilință de la Vama Giurgiu, românii au ținut să dea banii înainte, în fiecare an, 25 de ani la rînd.

A, și ca să nu-și iasă din mînă, la fiecare trecere, vama le mai reține cîte zece lei pentru pod – sau pentru asfalt, e neclar. În sectorul lui Vanghelie i se zice taxă de șmecher.

2 comentarii

  1. #1

    Este clar ca poti pierde concediul la Nisipurile de Aur(daca ne uitam la domnul din imagine) din motive de Podul de la Giurgiu, insa onorat Goagal e capabil sa vina cu doua propuneri alternative: prin Cernavoda, Medgidia, Negru Voda, drumul e mai lung insa nu stai la coada si prin Silistra, insa e vorba de bac.

    Banuiesc ca nu e o problema prea mare in a folosi alte rute alternative…

  2. #2

    E si mai tare cu trenul. Podul a fost luat de ape acum 10 ani, si poti sa mergi pe jos mai repede de la Bucuresti la Giurgiu decat pe ruta ocolitoare. Totul pare deliberat pentru ca accesul la Bulgaria sa fie ingreunat.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

bt
Editoriale
  • Ce ne facem noi, țiganii, dacă vin americanii 

    25 iunie 2019

    Dacă pe vremuri românii se dedulceau cu lucrurile refuzate la export, pentru care, în fața magazinelor, se dădeau adevărate lupte de stradă, iacătă am trăit să vedem și o situație […]

  • A fost sau n-a fost?

    25 iunie 2019

    Ca întotdeauna la alegeri, și pe 26 mai s-au furat voturi. Cîte? Niciodată nu vom ști. De fapt, niciodată n-am știut cîtă democrație se falsifică la urne. Numărul buletinelor falsificate […]

  • Nimic cu nimic / Primul nimic

    25 iunie 2019

    Ne aflăm, acum, la președintele cu numărul 5 din scurta istorie a republicii române. Primul președinte a fost Nicolae Ceaușescu, din 1974 până în 1989. Practic, pe vremea lui s-a […]

  • Limbă dulce, cur viclean, caracter de est-german

    18 iunie 2019

    De la „Ține, țațo, curu’ zvelt”, subversivul șlagăr pe care Maria Tănase l-a cîntat în timpul războiului la o petrecere dată de Manfred von Killinger, ambasadorului Germaniei la București, pînă […]

  • Riscul mersului pe Barna

    18 iunie 2019

    Sub coordonarea unuia dintre foștii căprari ai poliției politice a fost pus pe piață un sondaj în care Dacian Cioloș îl zdrobește pe Dan Barna în competiția internă pentru candidatura […]

bt