Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Se confirmă și după 20 de ani părerea juratului suedez Knut Ahnlund despre Elfriede Jelinek

Zoom Se confirmă și după 20 de ani părerea juratului suedez Knut Ahnlund despre Elfriede Jelinek

Chiar dacă romanul înghite multe, ca o balenă care nu face mofturi la mîncare, textul ăsta poate fi orice, numai roman nu. E interesant ca document personal al unei tipe specializate în scandaluri literare și care conține păreri despre diverse lucruri care nu-i plac lui Elfriede Jelinek: instituții, ideologii, cazuri particulare și chiar țări întregi. Nu e nici o metodă în exprimarea acestor opinii. Jelinek sare de la una la alta, tot mai furioasă, ca dl Lefter Popescu cînd vrea să încaseze premiile la Loto și află că a nimerit viceversa numerele cîștigătoare. Scris în izolarea impusă de pandemie, Declarație individuală e un text aiuritor despre lucruri și fapte cît se poate de grave din trecut și din prezent, despre tragedii individuale și colective puse cap la cap cum s-au nimerit în pixul, tastatura (?) autoarei într-o vraiște care atinge penibilul.

Totul pornește de la sictirul Elfriedei pe fiscul din Austria care umblă să-i ia niște impozite neplătite. (Știți impozitele alea de care habar n-aveai – fiscul te anunță de ele după mulți ani și te amenință că îți va face și-ți va drege dacă nu le plătești pînă la o anumită dată printr-o somație care îți provoacă o criză de furie neputincioasă! Mai există însă și impozitele de care fiscul s-a prins că le-ai fentat și-ți face proces să le recupereze, proces care se poate lăsa și cu ceva pușcărie.) Ea ce să facă? Nu spune pentru ce soi de impozite neplătite o somează portăreii. Scrie un text crizat în care se victimizează și face fiscul de două parale, fiindcă o acuză de evaziune.

De la fiscul austriac, Elfriede sare la beregata Elveției, țara care, zice ea – ce-i drept, nu-i singura! –, s-a îmbogățit prin băncile ei ce și-au însușit depozitele în bani, pietre prețioase și aur ai căror stăpîni au murit în lagărele naziste de concentrare. S-a mai îmbogățit Elveția, acuză ea, adăpostind, în neutralitatea sa lucrativă, bani negri sau pătați de sînge, o ascunzătoare perfectă pentru agoniseala traficanților de tot soiul și a dictatorilor criminali din întreaga lume. Elfriede admite – în silă, dar admite – că Elveția i-a adăpostit și pe cei ce au izbutit să scape de moartea pe care le-o pregătea nazismul, dar aduce asta din condei, ca și cum Elveția ar fi făcut acest bine din ipocrizie și împotriva dorințelor sale secrete de a nu-și bate capul cu refugiații.

Jelinek sare de la una la alta cam ca Molly Bloom beată în monologul ei interior din Ulise. Astfel că te duce înainte-înapoi în timp ba la tribunalul unde se judecă procesul ei de evaziune fiscală, în care, evident, ea e victima, încît e sigură că judecătorul e de conivență cu fiscul, ba la părerile ei despre avocații care pledează pentru cauze ticăloase, precum cei ce au ajutat-o pe văduva criminalului de război Baldur von Schirah să recapete proprietățile confiscate prin hotărîri judecătorești imediat după al doilea război mondial, datorită bunăvoinței de mai tîrziu a Justiției austriece.

Fosta comunistă care și-a dat demisia din partid în 1991 apără și acum cauza, astfel că marele ei inamic din carte e Capitalul de la care se trag, crede ea, toate relele trecute, prezente și viitoare din lume.

Ceea ce funcționează bine în carte e limbajul; Jelinek îl mînuiește cu însuflețit talent, încît te face să duci lectura pînă la capăt trecînd peste brambureala construcției și peste neroziile pe care le debitează sentențios autoarea ca să-și convingă cititorii că are dreptate. După Declarație individuală nu poți să nu fii de acord cu Knut Ahnlund, juratul suedez care a părăsit Academia Regală Suedeză de indignare că Elfriede Jelinek a primit premiul Nobel, zicînd că premierea ei aduce daune ireparabile literaturii în general și premiului în special. Ahnlund o acuza atunci pe Jelinek de pornografie și că scrie haotic. Și dacă, ce-i drept, pornografia aici lipsește, haotismul în schimb e arhiprezent.

Elfriede Jelinek, Declarație individuală, traducere de Alexandru Șahighian, Editura Polirom, 2024.

Citeşte mai multe despre:

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Poziții deschise la Construcții Erbașu


Istorii corecte politic
Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Iartă-mă, Doamne, că m-am născut în România!

    3 decembrie 2024

    Țara noastră a devenit scena unde se joacă o farsă de zile mari, cu actori care nu-și cunosc rolurile și bat cîmpii cu grație în aplauzele a douăzeci de milioane […]

  • You motherfuckers!

    2 decembrie 2024

    Telefonul trebuie să fi venit luni, 25 noiembrie, dimineața, cînd numărătoarea îl proiectase pe Călin Georgescu, iremediabil, în vîrful clasamentului. Peste ocean era miezul nopții, vocea era furioasă. Dincoace, la […]

  • Crăciun

    26 noiembrie 2024

    În spatele templului e-un coteț de găini, cîțiva saci cu mălai, marmura pentru zeii de-ocazie, o tigaie încinsă, vestalele sporovăiesc în pauză ca dizeozele, fac gargară cu ceai, temătoare de […]

  • TikTok-ul lui Dumnezeu

    26 noiembrie 2024

    Călin Georgescu s-a infiltrat în buletinele de vot la fel de brusc și neobservat ca omuleții verzi ai lui Putin în Crimeea. A pășit pe un covor social țesut din […]

  • La vie en rose

    19 noiembrie 2024

    De m-ar trimite maica-n vecini să cumpăr borș, desculț, prin praful lumii, în veacul catastrofic, m-aș costuma-n cămașa țăranului din Gorj ce s-a desprins cîinește-n Paris din lanțul trofic. Sfidînd […]

Iubitori de arta