Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Statul are bani, da’ n-are piar

Zoom Statul are bani, da’ n-are piar

Din când în când, dacă-i lasă mașina de serviciu sau sunt sătui de aglomerația de pe Valea Prahovei, cetățenii români cu acces la Internet și un număr rezonabil de prieteni virtuali încep să posteze pe Facebook imagini cu trenurile companiilor private de transport de călători. “Sunt curate!”, se entuziasmează ei. “Biletul e mai ieftin decât la CFR!”, se face auzit spiritul de economie din fiecare dintre micii antreprenori în devenire. “Ajunge la timp, e un tren de vis, uite că se poate și la noi, cuie MFR!”

Adevărul e că trenurile private merită toate laudele. Companiile care le operează reușesc să facă în așa fel încât vagoanele la mâna a doua pe care cele mai multe le cumpără de pe-afară să arate decent, ceea ce CFR nu reușește. Cumva, au și costuri mai mici, reușind să vândă biletele ceva mai ieftin decât compania de stat. Iar ăsta este argumentul suprem al celor care urăsc, pe bună dreptate, statul: inițiativa privată este mult superioară administrării făcute de către stat, căci, iată, privatul poate să vândă mai ieftin, că nu are pierderi, el lucrează științific, după regulile tradiționale ale cererii și ofertei.

Din 2004, de când a apărut posibilitatea legală ca CFR să închirieze sau să concesioneze infrastructura feroviară către operatori privați, au apărut și rezistă pe piață mai multe companii private de transport feroviar de călători. În momentul acesta, companiile active sunt: Regiotrans Călători, Transferoviar Călători, Interregional Călători, Softrans, Regio Călători și Astra Trans Carpatic. Cu prețuri mai mici decât CFR, circulând, uneori, pe rute la care CFR a renunțat de nerentabile, companiile private de transport feroviar sunt, cele mai multe, profitabile, în timp ce CFR adâncește de la an la an groapa pierderilor și a datoriilor. Iată miracolul privat în toată splendoarea sa. De exemplu, un singur an mai greu a avut Regiotrans, în 2012, când a avut o pierdere de aproximativ 40.000.000 de lei. Dar dacă statul n-ar fi fost măgar și ar fi achitat la timp subvenția datorată firmei, de aproximativ 41.000.000 de lei, atunci Regiotrans ar fi fost pe plus, ca de obicei. Aaa, stați, ce? Subvenție de la stat pentru transportul de călători cu trenul? Păi…

Da, statul român subvenționează transportul de călători pe calea ferată, atât în cazul firmelor private, cât și în cel al companiei naționale, CFR. Ceea ce schimbă puțin impresia că am avea de-a face cu niște antreprenori vizionari în impresia că s-ar putea să ne fi pricopsit cu niște alți băieți deștepți, care trăiesc bine din contracte cu statul.

Anul trecut, totalul subvențiilor acordate de către stat companiilor de transport feroviar de călători s-a ridicat la 1.332.850.312 lei. Din această sumă, desigur, partea leului a încasat-o CRF Călători, care transportă și cei mai mulți pasageri, are cele mai multe trenuri și acoperă cele mai multe trasee. Dar nici companiile private nu stau rău deloc. Regiotrans Călători (rebotezată pe finalul lui 2017 în Regio Călători), de exemplu, a primit anul trecut subvenții de peste 130.000.000 de lei, Transferoviar a primit subvenții de peste 70.000.000 de lei, Interregional a primit peste 26.000.000 de lei, iar Softrans a primit aproape 11.000.000 de lei.

Partea cea mai interesantă este că, din cifra de afaceri a acestor companii, cifră care dă, la final de an, profituri de milioane, cea mai mare pondere o are subvenția. În unele cazuri, veniturile proprii ale operatorilor de transport feroviar reprezintă doar 15% din totalul veniturilor, restul fiind subvenții De altfel, 15% este cota minimă impusă de stat pentru ca operatorul să obțină subvenții.

Dar, în cazul acesta, când, de fapt, 85% din veniturile unei companii feroviare private provin de la bugetul de stat, mai avem de ce să lăudăm geniul în afaceri al privaților? Sau, de fapt, lăudăm modul în care se descurcă niște băieți care s-au prins la timp că e rost de muls statul și pe partea asta, pozând, însă, în întreprinzători privați independenți, care se pricep la management? De fapt, diferența e făcută de faptul că investitorii privați cunosc valoarea unui contract cu o firmă de PR bună.

1 comentariu

  1. #1

    Din pacate, pe trenurile Regiotrans este permis (tolerat, adica) fumatul in spatiul de bagaje (in spatele cabinei mecanicului). E singurul loc in care iti poti pune bicicleta (pt care ai platit bilet); cand te duci sa vezi daca inca o mai ai, poti sa-ti iei si cutitul, sa tai fumul.
    Ceva mai breji decat CFR-ul, da’ tot romani.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

romania100
Editoriale
  • O dublă înmormîntare

    22 mai 2018

    Înainte s-o cotească de-a bușilea spre infern printr-un tub de ciment folosit la canalele de irigații din pustiul libian, Muammar Gaddafi, observînd că trădarea trăiește în concubinaj cu ofițerii din […]

  • Evreunul contra Israel?

    22 mai 2018

    Ca dovadă că prostia nu e monopol PSD, șeful PNL a făcut o plîngere penală pe adresa Torei iudaice, acolo unde legea talionului, a ochiului scos și a dintelui spart […]

  • Când Dragnea și Orban se joacă de-a Messi

    22 mai 2018

    Liviu Dragnea a luat politica externă pe cont propriu. Nu i-a cerut-o nimeni, nu exista nici o presiune, aproape că nu aveam ceva numit ”politică externă”. Și-atunci, în infinita-i înțelepciune […]

  • Convertirea pescarilor

    15 mai 2018

    Duhnea Ierusalimul ca o străveche bute, Imperiul avea platfus și nu primea nici vești și cum dădeam cu vîrșa prin bălțile stătute, de mila Lui ne-am transformat în pești.   […]

  • Iohannis la numărătoarea morților

    15 mai 2018

    “A fost nevoie să moară oameni ca această demisie să se producă”, zicea Klaus Iohannis, în noiembrie 2015, cînd norocul său politic incendia clubul Colectiv și îi aducea pe tavă […]