Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Avem filme românești. Cum procedăm? Le vedem sau nu? (IV)

Zoom Avem filme românești. Cum procedăm? Le vedem sau nu? (IV)

DÉJÀ-VU?* (1.630 spectatori)

Păi, dacă tot le-am văzut deja, de ce le-am mai vedea încă o dată?Doar ca să înghițim subiectul cu care sîntem ademeniți? În speță, ceva despre un Mihai, care, traversînd dificil criza vîrstei de mijloc, o lasă pe Valeria după ani de căsnicie, deschizînd un capitol amoros cu Tania. Ei și?! Păi, vedeți, tocmai aici intervine experimentul, un cinema „subiectiv” după moda Sitaru, dar dus pînă în pînzele albe de un autor convins că poate imita orice. Ce-i aduce, în plus, în definitiv, „subiectivitatea” metodei acestui film laborios, arbitrar, lipsit de rigoare? Pretenția de „altceva”, mai crispată ca oricînd în corectitudinea reproducerii, dar flască, fără vlagă. Experimentul îl ajută pe Chișu să arboreze ideea unui „reportaj global”, din nou după un model prefabricat, de „o zi de viață”, ceea ce înseamnă, pentru omul nostru, doar un recital de șuete. Perseverent în eforturile sale de a beneficia, mimetic, de eseistica „noului val”, Dan Chișu izbutește un film dureros de prost, dureros fiindcă Ioana Flora beneficiază de rolul vieții ei, în care dă totul fără să obțină mai nimic.

* România, 2013. Regia: Dan Chișu. Cu: Ioana Flora, Mirela Oprișor.

O VARĂ FOARTE INSTABILĂ * (3.116 spectatori)

Într-o vară fierbinte și furtunoasă, scriitorul Alex (Bodnia), în pană de inspirație, l-a antrenat pe amicul său scoțian Daniel într-o intrigă amoroasă ale cărei victime par să fie Maria și Irina, dar par numai, fiindcă“povestea-i-în-poveste – cu personaje devenind conștiente că se află într-un film, așa cum și-a definit autoarea metoda pirandelliană. Se vede de la început că predilecția ei nu pentru teatru e, ci pentru animație. Și pentru mijloacele de expresie ale acesteia, deși se joacă, în cadru, cu actori vii. Numai că, dacă în Crulic avea ceva de spus, cu emoție și pasiune, aici n-are decît o experiență, în gen Robbe-Grillet, care ar putea fi interesantă dacă n-ar fi atît de lungă, unde nici măcar ”povestea” nu mai e poveste, ci o Șeherezadă sexuală, excesiv de literară în demersul ei. Realizatoarea ne propune un joc la liziera dintre ficțiune și realitate, joc care promite, dar nu percutează, poate fiindcă nu e îndestul de ludic. Să înregistrăm, totuși, din stufosul dialog o replică de efect: “Poate sîntem perverși…” – murmură amantul, la care iubita răspunde: “Pervers ești tu! Eu doar te ajut”. E foarte bună!

* România, 2013. Regia: Anca Damian. Cu: Kim Bodnia, Ana Ularu, Jamie Sives, Diana Cavallioti.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Cristela – viitoarea doamnă a Țării Românești

    21 ianuarie 2025

    Pentru că din blana lupului mort puricii sar să-și caute o altă gazdă, echipa de zgomote din jurul lui Georgescu ar putea sări din mers în căruța cu coviltir aurit […]

  • Curve n-avem, dar vă place organizarea?

    20 ianuarie 2025

    N-avem candidați la președinție, dar organizăm cu rîvnă alegerile. Avem data, noul orar de desfășurare, noile reguli. Avem o tentativă de limitare a libertății de exprimare și un pic de […]

  • Georgescu și Cleopatra

    14 ianuarie 2025

    Cine s-ar fi așteptat ca regina Cleopatra, sfidînd adevărul istoric, să se mărite pînă la urmă cu ăl mai fudul dintre micii scribălăi ai Imperiului? Invitat la un dulce colocviu […]

  • Georgescu vs Trump

    13 ianuarie 2025

    E nevoie de multă prostie ca să scoți masele din sărite, mai ales că, în general, poporul preferă să nu-și înțeleagă interesele și are tendința să zacă învelit în frustrare, […]

  • Poker sentimental

    7 ianuarie 2025

    Hiena nesătulă a ținerii de minte a început să scurme din nou prin amintiri, de am ajuns ca hoții netrebnici, de morminte, să duc în cîrcă sacul defunctelor iubiri. Țigănci […]

Iubitori de arta