Pe lângă discuțiile despre drobul de sare care, mai devreme sau mai târziu, va zdrobi capul bebelușului așezat în raza de acțiune a drobului însuși, românilor li se aruncă și teme perene precum ar fi apocalipsa pensiilor. Tema este mereu interesantă, pentru că, oricât de prinși ar fi cu alte probleme, cetățenii României își găsesc mereu timp să se gândească la viitor, fie și pentru câteva clipe. De obicei, gândurile acestea se manifestă sub retorica întreabre “Ăștia or să ne plătească nouă pensiile?” atunci când se dau rezultatele examenului de bacalaureat, sau mult mai panicata “Cine o să ne plătească nouă pensiile?”, atunci când vine vorba despre îmbătrânierea populației.
Mulți ani, în ultimul deceniu,
s-a pus problema plății pensiilor în viitor din perspectiva creșterii accentuate a numărului de pensionari, care îl depășea pe cel al salariaților. Deja această situație transforma interogația din una legată de viitor în una legată de prezent, dat fiind sistemul actual de pensii. Așadar, ani întregi, mai puțin angajați au plătit pensiile unui număr mai mare de pensionari. Evident, acest lucru a dus la deficite în bugetul național de pensii, dar, în general, bugetele pensiilor de stat funcționează peste tot în lume cu deficit, pentru că sumele colectate de la un contributor ajung să fie, în timp, mai mici decât cele înapoiate aceluiași contributor sub formă de pensie. Din cauza inflației, a devalorizării constante a monedei și din alte considernete similare. Cum bugetele de pensii de stat nu sunt fonduri de investiții, banii dați statului în contul pensiei nu produc alți bani, ci sunt doar rostogoliți de la an la an și completați cu bani luați din alte taxe și impozite decât contribuțiile la bugetul asigurărilor sociale.
În ultima vreme,
numărul salariaților a început din nou să crească, ajungând chiar să-l depășească pe cel al pensionarilor. Astfel, la începutul lunii aprilie 2018 erau înregistrați 6.303.522 de salariați, în timp ce numărul pensionarilor era de 5.038.200. Cumva, pensiile actuale sunt asigurate din contribuțiile salariaților, iar dacă această diferență pozitivă dintre numărul angajaților și cel al pensionarilor se va menține, o vreme n-ar trebui să ne facem griji pentru bugetul de pensii. Calculele sunt mai complicate, e drept, iar orice creștere de pensii duce, inevitabil, spre deficite, dar acestea par suportabile.
Problema cea mai mare
se spune că va apărea de-abia în momentul în care numărul celor care vor ieși la pensie va crește brusc, adică atunci când vor ajunge la maturare decrețeii. Generațiile cele mai numeroase ale României, care au dus la suplimentarea numărului de clase din școli și apoi licee, vor duce, desigur, la cele mai numeroase generații de pensionari. Acest val va lovi prin 2028, deci peste zece ani, ceea ce ne mai lasă ceva timp la dispoziție pentru a pune lucrurile la punct. cum? Habar n-are nimeni.
În acest moment se discută,
din nou, despre posibila naționalizare a pilonului II de pensii. Pilonul II de pensii a apărut în viața noastră târziu, în timpul guvernării Tăriceanu, și a fost o măsură gândită pentru a oferi viitorilor pensionari un venit suplimantar față de pensia de stat. Banii din Pilonul II sunt administrați privat, deși sunt colectați tot de stat și redistribuiți ulterior către fondurile de pensii în funcție de opțiunea contribuabilului. Chiar dacă acești bani, investiți de către adiminstratorii fondurilor, nu se înmulțesc, neapărat, asemeni celor de la stat, diferența dintre pensia din Pilonul I și cea din Pilonul II este că de banii din Pilonul II, oricât de mulți sau de puțini, dispui cum vrei tu, din momentul finalizării perioadei de cotizație. Adică al ieșirii la pensie. Banii virați statului în contul pensiei nu-ți mai aparțin, în timp ce banii virați în Pilonul II sunt ai tăi. Dacă mori înainte de vărsta de pensionare, banii virați statului rămân la stat, în timp ce banii virați spre Pilonul II rămân moștenitorilor. La fel, indiferent de cât trăiești după pensionare, dacă atunci când mori mai ai bani în contul de pensii din Pilonul II, aceștia rămân moștenitorilor. Poți, de asemeni, să alegi să-ți iei toți banii odată, în momentul ieșirii la pensie, și să faci cu ei ce vrei.
Astea sunt avantajele Pilonului II: sunt banii tăi, indiferent ce s-ar întâmpla cu tine. Și mai există un avantaj: orice și-ar dori guvernul, la un moment dat, banii care se află deja în Pilonul II de pensii sunt intangibili. Guvrenul nu îi poate lua. Îi poate folosi, împrumutându-i cu dobândă, ceea ce oricum face, dar nu îi poate lua decât dacă-i naționalizează. pentru a-i naționaliza, demersurile sunt mai complicate, mergând până la schimbarea Constituției, ceea ce este extrem de complicat și nefezabil.
Guvernul, însă, are nevoie
din ce în ce mai mare de bani și îi cam fac cu ochiul banii Pilonului II. Poate îi fac cu ochiul și cei deja strânși, dar, cum ziceam, nu îi poate lua decât cu împrumut. Nu i-ar strica acești bani, însă, în viitor. Așa că ceea ce pregătește guvernul actual este transformarea Pilonului II în pensie facultativă. În acest moment, cotizarea le Pilonul II este obligatorie prin lege. PSD ar vrea să transforme această cotizare în una facultativă. Adică, în loc să dai o parte din banii de pensie către Pilonul II, să o dai către stat. Asta înseamnă că nu vei mai putea avea avantajele descrise anterior pentru Pilonul II, dar bugetul va răsufla mult ușurat, iar pensia ta de la stat va crește. Pentru că acum, contribuind la Pilonul II, obligat de stat, obții niște bani puși de-o parte acolo, dar îți scade punctajul pentru pensia de stat. Căci, contribuind mai puțin la bugetul pensiilor de stat, vei primi mai puțin, restul fiind în Pilonul II. Banii din Pilonul II sunt cerți, în timp ce calculul pensiei de stat se face acum (și probabil se va ami face multă vreme) în raport cu punctul de pensie. Prin comparație, dacă un cetățean ar contribui doar la Pilonul I, iar altul, cu venituri egale, va contribui și la Pilonul I și la Pilonul II, cel dintâi va avea o pensie de stat mai mare decât cel de-al doilea, dar nu va avea niciun ban al lui de care să dispună cum va dori.
Asta se întâmplă pe legea actuală
și banii dați până acum către Pilonul II nu pot fi naționalizați. Nu fără scandal, schimbarea Constituției, revolte și mișcări de stradă. Dar este foarte posibil ca Pilonul II să devină din obligatoriu facultativ, urmând ca fiecare contribuabil să aleagă dacă pariază că va trăi mult, și atunci e mai avantajos să mizeze pepensia constantă și ami amre de la stat, sau dacă vrea să-și pună bani de-o parte în Pilonul II și să-i investească la pensie cum dorește.
Surpriza, însă, pentru guvernările viitoare vine în episodul următor, căci nimeni până acum nu a laut în calcul o realitate care, în următorii 203-30 de ani va scădea presiunea supra bugetului pensiilor de stat.
Pilonul II este de fapt o escrocherie de gradul I , prin care nişte salariaţi sunt obligaţi de către Stat să cotizeze la nişte fonduri private cu promisiuni biblice că după pensionare, ba chiar şi după moarte, vor beneficia de roadele afacerii vieţii lor ! Culmea e că privaţii respectivi beneficiază pe gratis şi de colectarea acestor sume, pe care, ce să vezi, nu le colectează direct ei, ci tot Statul , care le bagă-n teşcherea sumele colectate, de pară el n-ar putea dispune singur de ele ! Numai că acum, nişte băieţi de la guvernare s-au prins că dacă peste 35-40 de ani când primii beneficiari ai Pilonului II vor putea beneficia de sumele strânse, s-ar putea ( mai mult ca sigur !) ca să nu mai fie urmă de administrator privat pe aici, iar Statul Român , care i-a obligat pe tineri să cotizeze la acest fond să fie obligat să restituie el sumele respective ! De aceea, se încearcă măcar varianta cu contribuţia opţională, nu obligatorie, pe principiul vă dacă ai fost fraier, ce să-ţi fac !?
P.S. Cei care susţin atât de vehement varianta cu drobul de sare, adică iminenta prăbuşire a sistemului naţional de pensii, nu fac decât să pregătească terenul pentru ceea ce ştiu sigur că vor face ei !
De aceea acest articol merită nu numai comentat, ci şi popularizat deoarece explică foarte bine o situaţie pe care mulţi o vor lăsată în ceaţă !
Colapsul sistemului public de pensii a inceput din anii 90, cand fondul de pensii s- a evaporat precum toate celelalte creante ale statului roman. De unde am avut situatia cea mai favorabila dintre statele comuniste, e drept construita pe lipsuri, foame, frig, cu rezerve si bani de luat de la altii, ‘ omul nou’ sovieticus a votat, in 90, 92, ………. si tot asa, cu marea praduiala, cu incompetenta, nemernicia, cu jaful generalizat, cu iesitul la pensie de tineri pe banda rulanta ( pe ce bani?), fara a pune in loc altceva, ‘ mari proiecte’ gen sova, ……… Nu ne mai facem bine, racilele a ceea ce s- a instaurat atunci see vad mai abitir acum, praf in ochi la peizani si bani nene la non-contributori, pensii si salarii nesimtite, tocmai la cei ce ar trebui sa fie luati la intrebari ce au facut cu aceasta tara. De unde?, din credite, adica generatiile care vin, copiii, nepotii, stranepotii nostri vor plati pentru ei. PS. Credeti ca sambata la miting paricipantii isi vor pune problema asta?, iar staful de campanie va raspunde ? Pai ce, sunt prosti?, ei nu au treaba cu falimentul, ci cu statul paralel, cu abuzurile impotriva celor cu salarii do pensii nesimtite. Asa da solidaritate a celor multi cu cei putini si bogati! Marian
În 2016, toate fondurile au raportat randamente între 3 și 4%, deci câștiguri reale sub 1% pentru deponenți. Care, pe termen lung, nu prea au unde se duce decât în jos. Sub 1% adica negative daca ne gandim la inflatie.
Sunt două comisioane. Primul de „contribuție”, 2,5% la încasare, care e oprit direct din suma virată. Al doilea este de „administrare”, de 0,6% pe an, pe TOATĂ suma adunată în cont. Deci dacă contribui 30 de ani, contribuția din primul an va fi taxată de 30 de ori și tot așa!
Concret, cetateanul Cineva care contribuie an de an cu aceeași sumă, după 10 ani va avea garantați 94,34% din banii dați, după 20 de ani va avea 91,58%, după 30 de ani va mai avea doar 88,94% iar după 40 de ani doar 86,39%.
Inca ceva : garantat adica garantat de Stat. Adicatelea dacă sistemul de stat nu mai are de unde plăti pensiile publice, cu siguranță nu mai are nici resurse să garanteze pensiile private așa cum a promis.
V riscograma.ro
Concluzia – cum le zice Radu Humor. Cu adaugirea ca Oilonul 2 este o aostare a unor banci ca sa castige si ei saracii bancheri un ban usor!
Mi-e greu sa spun care dintre comisioane este mai tupeist. Parca primul. Adica retii 2,5% pt ca te-ai deranjat sa accepti pleasca pe care o capeti prin transfer de catre stat in cont. N-ai niciun stres sa umbli dupa angajatorul rau-platnic, sa il dai de pamant, sa te judeci cu el. Nooo, iti intra in cont, dupa care cumperi titluri de stat (vreo 40% din portofoliu), alt mare efort, de iti retine 0,6%. Bine, au si ei cheltuielile lor, ca doar campania de presa n-o fi gratis. Ma gandesc ca nici „gazetarii” aia n-or fi atat de retarzi sa minta moca.