Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Dai un ban, da’ stai liniștit – cum a împărțit guvernul liberal banii pentru presă, pentru liniștea noastră –

Zoom Dai un ban, da’ stai liniștit – cum a împărțit guvernul liberal banii pentru presă, pentru liniștea noastră –

În adânca sa înțelepciune, și pentru că 2020 a fost un an electoral încărcat, cu două rânduri de alegeri (locale și parlamentare), guvernul liberal al președintelui Klaus Iohannis a alocat 198.000.000 de lei pentru a plăti o vastă campanie de informare despre virusul SARS-CoV-2 în presa românească, națională și locală. Aceștia au fost banii alocați, inițial, pentru o durată a campaniei de 120 de zile. În fapt, a fost vorba despre un ajutor de stat dat presei românești, ale cărei venituri ar fi scăzut sau ar fi urmat să scadă în perioada stării de urgență și a stărilor de alertă care au urmat-o. În starea de urgență, când a fost limitată drastic circulația pe întreg teritoriul țării, a apărut vaietul absolut justificat: nu mai avem unde vinde ziarele, că s-au închis toate chioșcurile de presă, iar oamenii stau în case și nu ies decât ca să-și cumpere alimente, nu și ziare. Iar Guvernul a înțeles acest lucru și a sărit imediat în ajutorul presei.

Numai că presa tipărită din România a cam dispărut aproape în totalitate cu mult înainte de apariția epidemiei de SARS-CoV-2. În martie 2020 mai existau extrem de puține publicații naționale tipărite și foarte puține publicații locale. Asta nu a contat. De închiderea chioșcurilor și de previzionata prăbușire a pieței de publicitate a profitat toată media din România, de la ziare tipărite sau online la televiziuni și radiouri. Astfel, pentru presa tipărită s-au alocat inițial doar 10 milioane de lei din totalul de 198 de milioane, adică doar 5,05%. Restul alocărilor au fost următoarele: 94.000.000 de lei (47,47% din total) pentru servicii de televiziune cu audiență măsurată; 16.000.000 de lei (8,08% din total) pentru servicii de radiodifuziune cu audiență măsurată; 24.000.000 de lei (12,12% din total) pentru servicii de televiziune și radiodifuziune fără audiență măsurată; 46.000.000 de lei (23,23% din total) pentru servicii media online; 8.000.000 de lei (4,04% din total) pentru furnizorii de publicitate prin mijloace de publicitate amplasate în localități.

Pentru ca lucrurile să fie cât se poate de clare de la bun început, Cațavencii, publicație editată de către Patetic Media SRL, nu a depus cerere de finanțare la Guvern și, ca urmare, nici nu a primit vreun leu. Nu suntem singurii, mai există publicații, tipărite sau doar online, care nu au solicitat bani de la Guvern.

Deși bugetul prevăzut de Guvern

pentru campania de informare ar fi putut părea unora nesatisfăcător, el nici măcar nu a fost cheltuit în totalitate. Într-o comunicare către Cristian Pantazi, de la g4media.ro, Secretariatul General al Guvernului a anunțat că în perioada 01.06-24.12.2020 a achitat în baza contractelor de prestări servicii încheiate cu instituțiile media doar 76.411.082,39 lei din totalul prevăzut de 198.000.000 de lei. Asta nu înseamnă că nu mai sunt sume de plătit, ci doar că atâția bani s-au plătit până acum televiziunilor, presei tipărite, radiourilor, presei online și companiilor de publicitate.

Pentru unii, campania de informare a Guvernului a însemnat o adevărată mană cerească, pentru alții doar o completare a veniturilor, aflate sau nu în scădere. Piața publicității în 2020, în cele din urmă, nu a fost foarte diferită de cea din 2019, ținând cont și de faptul că, în general, în anii electorali publicitatea comercială înregistrează o scădere. De exemplu, încasările rețelelor de publicitate outdoor sunt ocupate, în anii electorali, cu publicitate electorală în proporție de 60-70%, iar 2020 nu a făcut notă discordantă din acest punct de vedere. Nu vorbim doar de publicitatea electorală legală, ce se desfășoară în timpul campaniei electorale, căci aceasta nici măcar nu se poate face pe panouri sau bannere. În schimb, cheltuielile mari se fac în așa-zisa perioadă de precampanie, când orașele sunt pline de panouri, mash-uri și bannere de pe care ne zâmbesc politicienii.

Din datele disponibile până în acest moment,

cei mai mulți bani din campania de informare a Guvernului i-a încasat, în lunile iunie-noiembrie 2020, trustul media înființat de familia Voiculescu. În total, pentru publicitatea difuzată până la sfârșitul lunii noiembrie, firmele familiei Voiculescu (Antena 3 SA, Antena TV Group SA și Grupul Media Camina SRL) au primit 14.860.382,50 lei. Acești bani s-au dus pentru toate televiziunile grupului, pentru radiouri, pentru site-uri și pentru o publicație tipărită.

Principalul concurent în zona TV al grupului media al familiei Voiculescu, PRO TV SRL, a primit de la Guvern doar 3.407.050,50 lei. Dar PRO TV nu mai este acel mastodont media înființat de Adrian Sârbu, nemaiavând de oferit decât televiziunile și site-urile aferente.

Dogan Media Internațional, firma deținătoare a Kanal D, a primit și ea o sumă foarte frumoasă de la Guvern, respectiv 7.584.611,12 lei, aici incluzându-se și site-uri precum wowbiz.ro, cu un trafic considerabil.

România TV a primit de la Guvern 2.057.669,17 lei, pentru publicitatea difuzată pe TV și pe site.

Pentru publicitatea difuzată pe TV, radiouri și site-uri, RCS&RDS a primit 1.761.284,39 lei, iar Digi24, care este operată de firma Campus Media, a primit 483.730,24 lei.

B1 TV a primit de la Guvern 630.651,21 lei pentru publicitatea de pe TV și site (două firme diferite).

Prima TV a primit 488.106,18 lei și cam ăștia au fost banii direcționați către principalele televiziuni.

Televiziunea și Radioul publice nu au primit nici un leu de la Guvern pentru această campanie de informare, fiind obligate să difuzeze gratuit spoturile campaniei. Dar Televiziunea publică și Radioul public sunt oricum finanțate de către Guvern, direct, în urma eliminării taxei radio-TV.

Radiourile private au câștigat, și ele,

bani frumoși din campania guvernamentală.

Radio ZU, luat în calcul și la veniturile firmelor familiei Voiculescu, a primit de la Guvern 2.057.251,13 lei.

Kiss FM, Magic FM și Rock FM au primit de la Guvern 4.190.086,25 lei, iar radiourile și televiziunile fraților Micula au încasat, și ele, 1.956.070,31 lei.

Europa FM n-a dus-o rău deloc, încasând de la Guvern 2.796.806,51 lei.

În mare, aceștia sunt marii beneficiari ai campaniei de informare a Guvernului. Pentru unele instituții media din această listă sumele încasate de la Guvern nu reprezintă mare lucru, fiind doar o parte din veniturile lor din 2020, uneori o parte insignifiantă. Vom vedea, însă, în numărul viitor al revistei, cine a beneficiat cu adevărat de fondurile din această campanie, primind niște bani pe care altfel nu i-ar fi obținut niciodată.

(va urma)

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Editoriale
  • Cum să nu murim

    19 ianuarie 2021

    Mihai Eminescu a învățat să moară cu mult înainte de-a muri la un azil de nebuni și-a mai murit o dată cînd a ajuns nume de cofetărie în orășelele de […]

  • Școală să fie, dar și pușcărie!

    19 ianuarie 2021

    România se împarte iar în două: vaccinații și ceilalți. Elixirul Pfizer vine în doze mici și selective, așa că viața normală are de stat la coadă încă multe luni. Așa […]

  • Ce frumoasă vaccinare!

    19 ianuarie 2021

    „Trebuie să fim pregătiți și tocmai de aceea am convocat astăzi o întâlnire cu ministrul Sănătății și cu experții din domeniul vaccinologiei. Am evaluat stadiul pregătirilor României și am discutat […]

  • Metamorfoza țăranului român

    12 ianuarie 2021

    Dacă pînă acum cinci-șase ani mă dădeam de ceasul morții că boarea societății de consum a ocolit satele românești, astăzi cantitatea de supermarket-uri și de superbet-uri pe cap de băștinaș […]

  • Vaccinați, băieți, orice, numai vaccinați!

    12 ianuarie 2021

    Campania de vaccinare a devenit o tristă eroare de vorbire. Iohannis și-a retras capul din prompter și l-a lăsat pe bietul colonel Gheorghiță să încaseze singur cartușele urii populare, pe […]