Două știri cu impact major asupra a zeci de mii, dacă nu sute de mii de oameni au răbufnit în week-end-ul trecut în media, ambele știri având legătură cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii: Navrom Delta SA suspendă, începând cu data de 27 iunie 2022, serviciul public de transport persoane și mărfuri înspre localitățile din Delta Dunării, iar francezii de la Alstom au anunțat că vor suspenda serviciul de mentenanță la metroul din București. Ambele companii, private, acuză datorii pe care le-ar avea către ele Ministerul Transporturilor și Metrorex, companie aflată în subordinea directă a Ministerului Transporturilor.
Delta a rămas fără transport public
Navrom Delta SA este, în acest moment, o companie cu capital majoritar privat. Acționarii Navrom Delta SA sunt Europolis SA, cu 98,987% din acțiuni, Consiliul Județean Tulcea, cu 1,023% din acțiuni, persoane fizice cu 0,08% din acțiuni.
Navrom Delta SA a luat ființă în 1999, printr-un parteneriat public-privat între CNFR Navrom Galați și CJ Tulcea. În timp, CNFR Navrom Galați s-a retras din acționariat și s-a ajuns la structura actuală a acționariatului. Din anul 2000, prin HG 595, Navrom Delta a devenit prestatorul serviciului public de transport persoane și mărfuri de strictă necesitate în Delta Dunării. Acest serviciu a fost asigurat, conform legii, în baza unei subvenții anuale care a păstrat transportul la prețuri accesibile pentru localnici. Populația care trăiește în localitățile din Delta Dunării (în prezent aproximativ 9.850 de persoane în 24 de localități răspândite pe 3.000 de kilometri pătrați) este una cu venituri mici și cu posibilități reduse de a câștiga mai mult în mod legal. Din cauza restricțiilor impuse de faptul că Delta Dunării este, practic, parte integrantă a unei rezervații a biosferei, activitățile economice posibile în Delta Dunării sunt limitate. Nici pescuitul, din ce în ce mai firav, și nici turismul nu pot hrăni, în acest moment, 9.850 de oameni. Nici măcar agricultura nu o poate face.
De aceea, atunci când transportatorul care asigură serviciul public de transport în Deltă nu primește subvenția legală și este nevoit să-și suspende activitatea din lipsă de bani, au de suferit în principal cei 9.850 de locuitori ai Deltei, pentru care Navrom Delta asigură nu doar transportul de persoane, ci și transportul mărfurilor de strictă necesitate, precum alimentele, la un preț subvenționat. În lipsa acestui serviciu, prețul alimentelor comercializate în Delta Dunării s-ar dubla sau chiar tripla, din cauza costului transportului.
Un minister îndărătnic
Din 1999 și până astăzi, serviciul public de transport persoane și mărfuri în Delta Dunării a fost asigurat de către Navrom fără întrerupere, cu excepția zilelor în care Dunărea a fost înghețată și nu s-a putut naviga. Este prima întrerupere a serviciului public de transport în 23 de ani.
Această întrerupere, pretinde Navrom Delta, se datorează faptului că Ministerul Transporturilor a acumulat datorii de 4,6 milioane de lei, iar societatea și-a epuizat toate rezervele financiare, după ce a apelat și la liniile de credit pe care le avea deschise pentru reparații. În momentul în care s-a luat decizia suspendării temporare a activității, Navrom Delta înregistra datorii la furnizori și la stat, apropiindu-se și ziua de plată a salariilor celor aproximativ 130 de angajați.
Inițial, Ministerul Transporturilor a negat, vineri seară, că ar avea vreo datorie către Navrom Delta. Totuși, luni a efectuat o plată de 1,5 milioane de lei. De asemeni, ministerul refuză să acorde subvenția aferentă lunii martie 2022, pretextând că nu exista contract în acea perioadă. Navrom Delta SA, însă, a efectuat serviciul de transport public și în luna martie, iar tergiversarea semnării contractului cade în sarcina ministerului, care a tras de timp în mod nejustificat timp de o lună.
Chiar dacă ministerul ar dori să schimbe operatorul, nu ar avea cum să o facă, pentru că nu există nici măcar o singură companie care, în acest moment, să poată oferi serviciile impuse de către minister.
Dar…
Fiindcă mereu în orice astfel de poveste există și un „dar“, lucrările la podul rutier Tulcea-Brăila sunt foarte aproape de finalizare. În momentul în care podul va fi complet funcțional, firmele din Galați și Brăila care asigură în acest moment trecerea cu bacul între cele două maluri ale Dunării vor rămâne fără principala sursă de venit.
Nu este exclus, așadar, să se forțeze o încheiere abruptă a contractului cu Navrom Delta SA și preluarea acestuia de către o firmă din Galați, firmă care, eventual, va încerca și o preluare ostilă a firmei din Tulcea. Să nu uităm că unul dintre membrii sfintei treimi din PSD-ul actual este, alături de Sorin Grindeanu și Marcel Ciolacu, Mihai Tudose. Din Brăila. Este doar o ipoteză de lucru, bazată pe fapte și întâmplări reale ce s-au petrecut în trecutul nu foarte îndepărtat.
În ceea ce privește cazul Alstom,
lucrurile sunt destul de simple: Metrorex a acumulat în ultimul an și jumătate datorii de 33 de milioane de euro către firma care asigură mentenanța ramelor de metrou, Alstom.
Deși Metrorex se află în subordinea directă a Ministerului Transporturilor și este puternic subvenționată de către stat, ministerul s-a făcut că ignoră problema datoriilor către Alstom, pentru a putea ulterior să arunce vina în cârca managementului Metrorex și să obțină un mai mare control în consiliul de administrație și la vârful conducerii companiei. Atât de simplu este, de fapt, totul. Sau ar fi, dacă mentenanța ramelor de metrou n-ar fi o chestiune vitală, pe care niște jocuri politice o pot afecta serios, periclitând viața călătorilor cu metroul.
Subiectul Metrorex prezenta interes pentru romani cand s-a dus Drula sa dea cu ranga-n magazine. Acum, ca-n toate, nu stiu si nici nu-i intereseaza. Cand, Doamne fereste, s-o produce un incident de tipul Colectiv la metrou, vor iesi toti expertii si ingrijoratii din cotloanele lor sa ne spuna cum n-a facut nimeni nimic. Eventual va fi strict vina PeeSeeDee.
Referitor la cazul Navrom: MTI nu a mai platit nici un leu din Aprilie. Aia cu „luni a efectuat o plată de 1,5 milioane de lei” e minciuna (ca sa fiu politicos). Nu s-a platit nimic.
In afara trasportului de persoane luati in calcul si trasnportul de marfuri de stricta necesitate (in special alimente).
E adevarat, exista alternative de trasport calatori pe niste ambarcatiuni 12-16 locuri cu confort si siguranta ZERO. Conducatorii acestor salupe nici macar nu cunost regulile de navigatie pe Dunare. Nu e casul sa vorbesc de evaziune fiscala aici ca va puteti imagina cat impozit plateste un pirat.