Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Iași, enclava istorică a nordului

Zoom Iași, enclava istorică a nordului

Pe 28 noiembrie 2018, Camera Deputaților (Cameră decizională) a adoptat și, pe 27 decembrie 2018, președintele României a promulgat Legea nr. 361/2018, lege ce are un singur articol: “În anul Centenarului, pentru reconsiderarea rolului istoriei şi al culturii naţionale, municipiul Iaşi se declară «Capitală istorică» a României şi municipiul Alba Iulia «Capitală a Marii Uniri» a României”. Pe 23 ianuarie 2019, cu o zi înainte de a se împlini 160 de ani de la unirea Principatelor Române, președintele Klaus Iohannis a dus la Iași vestea acestei legi, comunicând noutatea veche de două luni în cadrul unei ceremonii ce a avut loc la Palatul Culturii. Profitând de ocazia celor 160 de ani de la unirea pe care nu cu mulți ani în urmă o “comemora”, președintele i-a decorat și pe următorii ieșeni: Teatrul Național “Vasile Alecsandri”, Complexul Muzeal Național Moldova și Opera Națională Română.

E bine că președintele

și-a găsit să meargă în persoană la Iași pentru a duce vestea legii adoptate pe 28 noiembrie 2018 și promulgate pe 27 decembrie același an. Pentru că, altfel, nu se știe dacă poșta ar fi putut face acest serviciu în timp util. Așa, având la dispoziție un avion închiriat, Klaus Iohannis n-a ratat 24 ianuarie. Ba chiar a ajuns cu o zi mai devreme, ca să fie sigur.

Căci, altfel, la Iași se ajunge greu,

foarte greu. Distanța pe calea ferată este de doar 406 kilometri, dar drumul între București și Iași, cu trenul, durează între 8 ore și 24 de minute și 13 ore și 50 de minute. Pe șosea, dacă o iei prin Tecuci, Bârlad și Vaslui, ai de parcurs, între București și Iași, 390 de kilometri. Dacă mergi prin Bacău, Roma, Târgu Frumos, ai de parcurs 421 de kilometri. Estimările Internetului sunt optimiste, spunându-ți că parcurgi aceste distanțe, cu mașina, în cinci ore și jumătate, șase ore. De fapt, mult mai apropiată de realitate este durata transportului cu autocarul/microbuzul: șapte ore și un sfert.

În mod ciudat, o autostradă

care să lege Iașiul de sud, de București și de portul Constanța, nu pare o atât de mare prioritate, din moment ce anul trecut s-a dat lege, promulgată pe 29 noiembrie, prin care se stabilește construirea autostrăzii Iași – Târgu Mureș. Se va numi A8 – Austostrada Unirii și va facilita transportul mărfurilor din Iași și județele învecinate înspre portul din Târgu Mureș. Celebrul port din Târgu Mureș.

Între Vaslui și Iași, de exemplu,

hărțile spun că ar exista niște drumuri naționale. Waze are altă părere. Pe varianta cea mai scurtă găsește mai degrabă un drum județean. Iar în cazul ăsta, Waze nu se înșeală. Atât de județean este drumul, încât îți este ușor teamă să mergi pe el, mai ales noaptea. Dacă te iei după Waze și vrei să economisești opt kilometri. Altfel, ai DN 24. Același care între Galați și Bârlad se cheamă DN 24 A, are statut de drum național și comportament de drum din cale-afară de comunal.

Așadar, e greu să ajungi la Iași,

dar merită efortul. Nu numai că orașul este, de anul trecut, “Capitala istorică” a României, dar, la începutul lui 2018, a fost declarat, în cadrul unei ceremonii desfășurate la Varșovia, „Oraşul anului pentru dezvoltarea industriei IT & Outsourcing din Europa Centrală şi de Est (în afara Poloniei)”. Mai mult, la jumătatea anului trecut, Banca Mondială spunea despre Iași că este „cel mai dinamic oraş din regiunea de nord-est” a României și-l plasa pe locul trei, după București și Cluj, într-un clasament care măsoară complexitatea economiei locale.

Iașiul mai este și al treilea centru universitar al țării, tot după București și Cluj, iar asta se vede în prospețimea orașului, în viața de noapte mult mai activă decât a multor alte orașe și în tendințele din cafenele și cluburi, pe care răutăcioșii le-ar putea numi hipsterești. Nu sunt. Sunt doar locuri scumpe, unde proprietarii și-au permis arhitecți și designeri de interior.

S-o mișca Iașiul bine,

o lua multe premii internaționale, o da bine în ochii specialiștilor, dar vorbim, totuși, despre o enclavă. Orașul în sine este o enclavă în cadrul județului. Căci, oricât de mult ar trage orașul în sus economia, județul nu reușește să se ridice deasupra mediei, acolo unde se află, din punct de vedere al PIB-ului per capita, județe precum Cluj, Brașov, Constanța, Prahova, Timiș, Arad, Argeș, Alba și Gorj. Iar în cadrul orașului însuși, centrul este o altă enclavă. Pe măsură ce te îndepărtezi de zona Palatului Culturii, a Mitropoliei, a Pieței Unirii sau a Copoului, Iașiul devine, încet-încet, unul dintre orașele obișnuite ale țării, plin de blocuri dormitor, înghesuite, peste care se aglomerează nori triști. Sigur, poate e mai bine să vizitezi Iașiul atunci când înverzește vegetația. Peste tot în țară, vegetația mai estompează imaginea cartierelor pe care nimeni nu vrea să le vadă atunci când vorbește despre performanțe economice și orașe-minune.

Outsourcing-ul este

o industrie care nu aduce bunăstare pe termen lung, pentru că este genul de industrie care caută mână de lucru foarte ieftină. Când n-o va mai găsi în București, Iași, Timișoara sau Cluj, o va căuta din ce în ce mai la est. IT-ul produce bunăstare, dar mai ales companiilor și angajaților. Întrebați-i pe Boc sau pe Chirică cât de mult se bucură că le rămâne la bugetul local 100% din impozitul pe venit plătit de IT-știi din orașele lor. Exact. Impozitele pe venit ale tuturor IT-știlor din Iași sau din Cluj sunt mai mici decât impozitul pe venit plătit de un singur angajat din comerț, de exemplu, care are salariul minim pe economie.

Dar, dincolo de asta,

Iașiul este un oraș pe care merită, în anii ăștia, să-l vizitezi. E un oraș plin de viață, dar și de vestigii istorice, plin de evenimente pentru toate gusturile și îndeajuns de întins încât să nu-ți ajungă un week-end pentru a-l degusta pe îndelete. Restul sunt fie orgolii locale, fie prostia sau ticăloșia unor politicieni care nu-s în stare, de trei decenii, să definitiveze nici măcar unirea mică, aia de acum 160 de ani.

Citeşte mai multe despre:

2 comentarii

  1. #1

    Bun articol, buna observatia dlui Chiticariu vizavi de adevaratii beneficiari ai “autostrazii centenarului”. Cred ca maestrul papusar a ras de s-a tavalit cum a vazut cum au plecat toti dupa fenta. Tot raul spre bine ca nu sunt bani pentru asa prostie (costurile sunt prohibitive, iar beneficiile inca dificil de evidentiat), iar legea nu prevede sanctiuni, fiind mai degraba o zgomotoasa declaratie de intentie.

  2. #2

    IR1661 face 6 ore 35 minute

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

romania100

Editoriale
  • O dramă liberală cu un naționalist de operetă

    19 martie 2019

    Ca un proxenet grijuliu care încearcă să-și mărite protejata obosită căzînd la învoială cu clientul, domnul Ludovic Orban i-a luat pentru a doua oară Partidului Liberal rochie de mireasă de […]

  • Marketing și duplicitate

    19 martie 2019

    Frumoasele mașini germane slujesc lăcomia unor grupuri de afaceri cu înclinații penale. Grupul Volkswagen, de pildă, “a minţit în mod repetat şi a înşelat investitorii, consumatorii şi autorităţile de reglementare, […]

  • Un om cărunt

    19 martie 2019

    Când a devenit Eugen Orlando Teodorovici arogantul grețos de azi? Cu câțiva ani în urmă se juca de-a tehnocratul PSD și îi citeai în ochi acea slugărnicie proprie birocraților de […]

  • În așteptarea cîinilor cu drept de vot

    12 martie 2019

    Călăuzit de farul partidului purtat pe umeri de PRM-istul Codrin Ștefănescu, Liviu Dragnea pare că suferă de orbul găinii dacă n-a sesizat că “lătrăii” din Călărași nu erau nici tineri […]

  • Depinde cum privești femeia oarbă

    12 martie 2019

    Cînd spunem “justiție”, spunem “politică”. Cu aerul că invocăm absolutul spunem, de fapt, povestea unui exces. Așa cum arată faptele, justiția e numele îmbunătățit al lăcomiei, al cruzimii și al […]

romania100