Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Marea evadare din Franța

Zoom Marea evadare din Franța

Deja Dunkirk a fost pupat pe toate părțile, iar Christopher Nolan a făcut sifilis anal de la cîte limbi de critici i s-au perindat laudativ prin partea întunecată. Dacă ar fi să luăm fiecare epitet și exclamație puerilă în serios, atunci filmul e bun, foarte bun, deci trebuie neapărat să-l vezi. Hai să fim serioși, e departe de-a fi așa. Privit sincer și folosind nuanța, e un film mediu spre bun, nu unul mediocru. Dar cam atît.

Sigur, sub imperiul primei impresii, privitorul e infinit mai dispus să abuzeze de atribute pozitive. În definitiv, așa e și gîndit filmul: să dea la temelia impresiei, să stoarcă orice milimetru de IMAX, să triumfe asupra simțurilor. Dar trece o zi, trec două și impresia se destramă. Iluzia se stinge. Trucul se răsuflă. Gîndirea logică își reintră în drepturi și întrebările nu doar că rămîn fără răspuns, dar răspunsul e neplăcut.

Da, narațiunea minimalistă, zgîrcită în cuvinte și darnică în cadre și coloană sonoră, funcționează frumos, iar tabloul – evident impresionist – atrage, fascinează, convinge. Pare un film făcut pentru realitatea virtuală, unde nu contează povestea, personajele, în general cam nimic narativ, ci primează exclusiv experiența. Da, experiența e interesantă. Trei fire narative, prezentate alambicat și nonlinear, unul despre soldatul necunoscut și toate încercările lui de-a o șterge cît mai rapid de pe plajă, altul despre civilul plecat cu barca proprie să aducă soldați acasă și al treilea despre niște lupte aeriene generice. Degeaba jonglează Hans Zimmer cu muzica, degeaba zburdă camera ca un miel provenit din mamă oaie și tată Pegas: dacă nu este o miză, atunci nu-i pasă nimănui. Asta e prima mare problemă a filmului. Mizează enorm pe anonimitatea personajelor și cîștigă la impresie, dar pierde la substanță. Da, te simți transpus în mijlocul evenimentelor, dar ți se cam rupe în paișpe, pentru că tot privitor rămîi. Firul epic al plajei se învîrte în jurul unui englez disperat s-o șteargă, dar după două încercări ratate, deja vezi personajul ca pe subiectul unui scheci absurd și aștepți următorul deznodămînt intermediar așa cum așteptai pe vremuri finalul unei scene Monty Python. Nu „Sper că va scăpa“, ci „Hai să vedem dacă merge crăcănat de la cum i-o trage soarta“. A urcat pe navă? E dat jos. A urcat pe altă navă? Se scufundă. A urcat pe a treia? Se găurește. Am apreciat pe-aici singura scenă memorabilă a filmului, clădită în jurul ideii că „supraviețuirea nu e morală“, dar restul pute a repetitivitate.

Și n-am terminat. Nolan se agită, adună, construiește, dar rezultatele smulg înfrîngerea din colții victoriei. Punctele nu prea culminează. Promit explozie, dar termină în pîrț. Evacuarea a 300.000 de oameni presupune o avalanșă de forțe, un tablou imens, un efort gigantic, așa, cam cum vedeți în Lord of the Rings. Scenariul nu se mai satură să plimbe cifrele prin gura actorilor, dar, cînd trebuie să fie zbrobitor și impresionant, e meschin și dezamăgitor. În Evacuarea după Nolan, Dunkirk se rezumă la 30 de bărci, trei avioane și 300 de proști care stau încolonați pe-o plajă.

A treia problemă e SIDA tuturor filmelor serioase de război: propaganda. Sloganele patriotarde scrise pentru americani. Segmentul desfășurat pe mare are cele mai idioate replici și Mark Rylance are ocazia să le mestece pe toate. E hazliu să ți-l imaginezi cu basc, cum spune transfigurat: „Tovarășu’ prim, ne vom da silința să depășim planul la porumb!“.

Și unde replicile nu erau îndeajuns de tîmpite, Nolan vine să pluseze cu patriotardism din ăla lacrimogen, bun pentru imbecilul feroce. Avem trei aviatori, da? Rămîne unul. Rămîne fără combustibil. Atunci ce face: 1) amerizează în apa plină de nave, sigur va fi salvat; 2) aterizează pe plaja plină de evacuați, sigur va fi salvat sau 3) planează lin, în ciuda legilor naturale, pînă seara tîrziu, cînd aterizează la dracu’ cu cărți și așteaptă demn să fie făcut prizonier de nemți. Probabil că nemții care l-au prins l-au întrebat direct: „Băi, sigur nu te cheamă Svejk?“.

În final, Dunkirk rămîne, am zis, un film mediu spre bun. Din păcate, drumul spre bun e blocat de cadavrele ocaziilor ratate și al potențialului risipit prostește de un regizor care a filmat niște copaci în mod artistic, dar a ratat să prindă în cadru pădurea.

Dunkirk. R.: Christopher Nolan.

3 comentarii

  1. #1

    Daca nu il vezi la IMAX nu prea face 2 bani.

  2. #2

    Lol, stefi, inseamna ca nici nu merita piratat…

  3. #3

    Eeeheee… Dacă îl făcea maestru’ Sergiu, ce epopee mai ieşea. Şi cu Semaca …

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Editoriale
  • Monologul unui telefon cu fise, rămas fără certificat de revoluționar

    16 aprilie 2024

    Prea mult sictir, prea multă operetă și un exces nebun de figuranți, a mai rămas puțină Julietă și un profesor de-ngropat talanți, și-o urmă de Romeo în culise descoperită de-un […]

  • Adio, Army

    15 aprilie 2024

    Cînd aliatul Rusiei atacă Israelul și se pregătește să complice și mai mult socotelile de securitate ale lumii civilizate, te întrebi iar, a suta oară, unde sînt banii armatei române. […]

  • Invitație la nuntă

    9 aprilie 2024

    Nimeni nu-i simte îngerului lipsa (mecanic de-ntreținere în cer). Veniți să reparați Apocalipsa, că dă Natura în marșarier! Cel care-a scris că veacul ăsta jalnic va fi religios ori de […]

  • Generalii lui Piedone

    8 aprilie 2024

    De cînd Piedone a devenit preferatul sondajelor, o armată de scarabei politici a început să fojgăie pe lîngă el ca împrejurul unui tomberon. Voiculescu i-a organizat o lansare fastuoasă la […]

  • Afectarea emoțională ca pseudonim al Apocalipsei

    2 aprilie 2024

    Baronii ISIS-ului fost-au „afectați emoțional“ de apariția jalnică a martirilor islamici cu hainele ferfeniță, cocîrjați, cu ochiul cît sarmaua și cu urechile lipsă la inventar. Acum cîțiva ani, cînd au […]

Ultimele articole
Editoriale
  • Monologul unui telefon cu fise, rămas fără certificat de revoluționar

    16 aprilie 2024

    Prea mult sictir, prea multă operetă și un exces nebun de figuranți, a mai rămas puțină Julietă și un profesor de-ngropat talanți, și-o urmă de Romeo în culise descoperită de-un […]

  • Adio, Army

    15 aprilie 2024

    Cînd aliatul Rusiei atacă Israelul și se pregătește să complice și mai mult socotelile de securitate ale lumii civilizate, te întrebi iar, a suta oară, unde sînt banii armatei române. […]

  • Invitație la nuntă

    9 aprilie 2024

    Nimeni nu-i simte îngerului lipsa (mecanic de-ntreținere în cer). Veniți să reparați Apocalipsa, că dă Natura în marșarier! Cel care-a scris că veacul ăsta jalnic va fi religios ori de […]

  • Generalii lui Piedone

    8 aprilie 2024

    De cînd Piedone a devenit preferatul sondajelor, o armată de scarabei politici a început să fojgăie pe lîngă el ca împrejurul unui tomberon. Voiculescu i-a organizat o lansare fastuoasă la […]

  • Afectarea emoțională ca pseudonim al Apocalipsei

    2 aprilie 2024

    Baronii ISIS-ului fost-au „afectați emoțional“ de apariția jalnică a martirilor islamici cu hainele ferfeniță, cocîrjați, cu ochiul cît sarmaua și cu urechile lipsă la inventar. Acum cîțiva ani, cînd au […]

  • Maestrul Cîrstoiu

    1 aprilie 2024

    Nimeni nu spune că un medic, un ortoped cu practică de două decenii, profesor universitar, decan la UMF și manager de spital nu are mai multă îndreptățire școlară decît un […]

bijuterii argint