Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Omul e urs pentru om

Zoom Omul e urs pentru om

Povestea din The Revenant e cât se poate de simplă și se desfășoară pe fundalul unei naturi brutale ca un interlop dement. Prin anii 1820, un vânător de blănuri e atacat de urs în mijlocul sălbăticiei. Deși n-a murit în urma atacului, pare că nici mult nu mai are. Colegii lui de expediție nu-l pot lua cu ei, dar parcă nici nu l-ar lăsa în urmă singur. Așa că liderul vânătorilor îi tocmește pe doi dintre ei să rămână cu rănitul și să-l îngroape creștinește după ce moare. Numai că nimeni nu respectă înțelegerea, ceea ce-l motivează pe DiCaprio să se târască sute de kilometri prin pădure în căutarea răzbunării.

The Revenant a devenit cunoscut, cu mult înainte de lansare, ca filmul în care DiCaprio e violat de urs. Evident că nu e vorba de nici un viol. Personajul lui DiCaprio suferă, de pe urma întâlnirii cu ursul, cele mai îngrozitoare lucruri, cu excepția unui act sexual neconsimțit. Scena atacului, care ar putea fi la fel de bine o poveste banală de la marginea Brașovului, cuprinde toate modalitățile în care un urs poate răni un om. Nu cred că gheara de urs mai poate cresta carnea într-o fel care nu apare în filmul lui Iñárritu. Deși e un moment în care pare că ursoaica l-a lăsat în pace, animalul revine și-l mai scarpină de câteva ori, până când dauna e aproape totală și corpul lui DiCaprio arată ca și cum cineva ar fi jucat vreo câteva zile X și O cu un cuțit care taie foarte bine. Am așteptat, la finalul filmului, acel mesaj care spune că în timpul filmărilor nici un om n-a fost rănit de animale.

Puține sunt scenele în care nu suferă nimeni. The Revenant e o lungă înlănțuire de brutalități. În primele minute, un atac spectaculos al unui trib de indieni asupra vânătorilor de blănuri ne pune pe o pistă greșită. În cele ce urmează nu va fi vorba de lupta dintre grupuri rivale, ci de un război continuu al fiecăruia împotriva tuturor, desfășurat în sălbăticie, dincolo de marginea civilizației, acolo unde nici o lege nu se aplică.

Filmul lui Iñárritu e o lungă meditație despre justiție și felul cum e dusă la îndeplinire, însă ce-l deosebește de alte narațiuni pe tema asta e că natura joacă un rol proeminent. Pe cursul fluviului Missouri comunitățile sunt firave, elementele naturii tot mai puternice, iar țesătura legilor omenești devine tot mai subțire pe măsură ce te afunzi în pădure și te îndepărtezi de forturi.

The Revenant merită văzut la cinema pentru peisajele care-l copleșesc pe vânătorul lui DiCaprio, pentru lunga luptă cu ursul și pentru atacul indienilor din primele minute, care e mai viu, mai complex și mai imersiv decât tot ce s-a filmat în ultimii ani în materie de scene de război.

Din păcate, filmul lui Iñárritu are și mult balast. Delirul vânătorului, cu halucinațiile în care apare fosta lui soție amerindiană, omorâtă de albi, nu e atât de convingător și de expresiv pe cât pretinde. Apoi, sunt scenele hollywoodiene de bătaie, micile șiretlicuri ale vânătorului, puse în scenă nu atât pentru a-l păcăli pe inamic, cât pentru a avea un efect puternic asupra spectatorilor și a-i face să înțeleagă ce se petrece. Pare că DiCaprio vrea să-și omoare dușmanul, dar nu asta e prioritatea lui. Important e să se simtă bine cei care au dat bani pe bilet.

The Revenant, dramă, SUA, 2015. Regia: Alejandro Gonzáles Iñárritu. Cu: Leonardo DiCaprio, Domhnall Gleeson, Tom Hardy.

3 comentarii

  1. #1

    Scuzați, poate că nu-s eu la punct cu terminologia, dar ce-i aia „vânător de blănuri”? În film e vorba de „fur traders”, nu „fur hunters”. Au fost cumva Botezatu sau Fizz distribuiți în acest film? Și, pardon! încă o chestie: mi se pare mie, sau biserica dărăpănată pe care-o întâlnește Glass prin hoinăreala lui, e ortodoxă? Are, în ce-a mai rămas din altar, niște icoane exact ca la noi. Ce căuta o biserică ortodoxă în Missouri, în secolul XIX? Or fi uitat-o alde Ilarion Ciobanu și Mircea Diaconu (familia Brad din Poplaca) pe-acolo?
    Altminteri, mie mi-a plăcut filmul, e viu, alert, chiar dacă descrie o aventură agonizantă; n-am înțeles filmările alea cu aburi, sânge și stropi de ploaie pe cameră, dar probabil că de-aia eu scriu comentariul ăsta, în timp ce Inarritu își ia premii după premii… Cele bune!

  2. #2

    N-am vazut filmul. Pare sa fie ceva gen Life of Pi, dar cu mesaj occidental.

  3. #3

    a rescris documentarele de supravietuire, a iesit din raul ala cu blana uda pe el si nu a facut hipotermie ? ce mai minteau astia prin documentare ca in 5 minute esti gata.
    daca as avea o putere ca a virusului care stergea manele l-as sterge din istorie

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

tn
Editoriale
  • Institutul pentru Combaterea Horelor

    7 iulie 2020

    Fenomenul horelor românești din primul război mondial a tulburat comandamentul german, care nu prea înțelegea tehnica de luptă a valahilor ce se învîrteau de mama focului înainte de apusul soarelui, […]

  • Limitele unui jucător de golf

    7 iulie 2020

    De pe pajiștea unde obișnuiește să joace golf, președintele Iohannis se pregătea să lanseze România. Din trusa de crose l-a ales mai întîi pe Ludovic Orban, deși putea să aleagă […]

  • Legea și Constituția nu poartă mască. Să le muim!

    7 iulie 2020

    Nu există, am cercetat, nici măcar o singură obligație legală ca onor Constituția să poarte mască atunci când intră într-un spațiu public închis. Nici celelalte legi, ordonanțe simple sau de […]

  • Crime cu miros de pandemie

    30 iunie 2020

    În vreme ce-n largul oceanului patru scafandri s-au repezit cu cuțitele asupra unei balene, să-i taie otgoanele plasei de pescuit ce-o ținea prizonieră, la noi patru polițai au ajutat un […]

  • Vacanța mare

    30 iunie 2020

    Pînă acum, virusul a întrecut știința și, după cum se vede, nu dă semne de oboseală. Fără vaccin și fără tratament, societatea dă din colț în colț, libertatea individuală scade, […]